چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم

چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم

در این نوشته به بررسی چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم میپردازیم.

لوله های سوارخ شده و شکسته بسته به نوع لوله کشی, جنس لوله ها, اندازه شکستگی و وضعیت قرار گیری با روش های مختلفی تعمیر شده و البته انتخاب این روشها بستگی به شرایط و محدودیت های پیش رو دارد. تعویض کامل لوله اتصالات, تعویض مقطعی, وصله گذاری, چسب کاری و یا استفاده از اتصالات تعمیراتی خاص از جمله گزینه های موجود هستند که به تک تک آنها خواهیم پرداخت. در مطلب دیگر به صورت مفصل راجع به رفع نشتی لوله آب توکار بدون تخریب توضیحات کامل داده شده است.

به طور کلی انتخاب روش های اینکه چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم به موارد زیر بستگی دارد:

  • جنس و نوع لوله کشی
  • روکار یا توکار بودن لوله کشی
  • سایز سوراخ و شکاف در لوله
  • اضطراری بودن و زمان بندی
  • میزان نشت و شدت مخرب بودن جریان آب
چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم

8 راهکار چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم

استفاده از روش های زیر منوط به شرایط و نوع لوله اتصالات و دسترسی به ابزار و لوازم مورد نیاز است. تعمیرات عمری و سرهم بندی موقتی نیز باستی در نظر گرفته شود, که صد البته اگر همه شرایط مهیا باشد بهتر است که لوله سوراخ شده را به صورت دایمی تعمیر کنیم.

تعویض کامل یا قسمتی از لوله کشی

این روش از بهترین و رایج ترین نوع تعمیرات لوله سوراخ شده برای انواع لوله کشی آب, فاضلاب, شوفاژ, پکیج و گاز است. البته نوع لوله کشی اعم از روکار و توکار بودن, جنس لوله ها, امکان دسترسی به برش, باز کردن و تعویض لوله و حتی وضعیت کلی لوله کشی در تعیین روش تعمیرات لوله کشی در این مورد موثر است.

استفاده از جوشکاری برق

برای رفع نشتی لوله های فلزی در صورت کوچک بودن سوراخ لوله , میتوان به جای تعویض لوله از جوشکاری نقطه ای استفاده کرد. بعد از جوش دادن بایستی به دقت نقطه سوراخ شده را تست کرد از از رفع نشتی مطمین شد. این روش طول عمر بالایی داشته و به هیچ عنوان از محل جوشکاری امکان نشتی وجود ندارد. سوراخ شدن لوله گاز, لوله موتورخانه و شوفاژ فلزی و به ندرت لوله گالوانیزه آب را میتوان با این شیوه رفع نمود. لوله کش گاز بهترین کسی است که میتواند این کار را انجام دهد.

کمربند پلی اتیلن

استفاده از اتصال کمربندی پلی اتیلن یکی روش ابداعی برای پوشاندن سوراخ انواع لوله آب و فاضلاب به شمار میرود. کمربندی پلی اتیلن یک اتصال دوتکه است که از طرفین روی لوله ها را پوشانده و توسط 4عدد پیچ محکم شده وت وسط ارینگهایی کار آب بندی را انجام میدهد. در ناف این کمربند یک خروجی برای انشعاب گیری وجود دارد که بایستی توسط درپوش مسدود شود.

لوله کشی پکیج با لوله سفید

استفاده از بوشن تعمیری

بوشن تعمیری یک اتصال جدید لوله پلیکا است که میتوان برای سوراخ لوله پلیکا و احتمالا پوش فیت و پلی اتیلن فاضلابی استفاده شود. این نوع بوشن لوله پلیکا از قسمت کناری یک لولا داشته که باز میشود که مانند کلیپس بر روی هم قفل میشود. برای آب بندی کردن سوراخ لوله نیز بایستی از چسب تارگت استفاده کرد.

وصله گذاری لوله

استفاده از وصله برای ترمیم لوله های سوراخ شدن یا ترک خورده بیشتر برای لوله های پلیکا رایج است. در این روش با بریدن یک تک لوله پلیکا هم شکل قسمت سوراخ شده و زدن چسب کار آب بندی انجام میشود.

استفاده از کلاج لوله کشی فاضلاب

کلاج لوله کشی یک تکه لاستیک لوله ای شکل است که در طرفین آن دو بست برای نصب بر روی لوله قرار دارد. این نوع اتصالات که در بازار به سختی یافت میشوند, روشی راحت برای آب بندی شکاف و سوراخ های لوله های فاضلاب هستند.

رفع نشتی لوله آب با چسب آکواریوم

رفع نشتی لوله آب با چسب آکواریوم یک شیوه کم هزینه است. اما در این روش بایستی از چسب های با کیفیت استفاده شده و اندازه سوراخ نیز زیاد بزرگ نباشد. برای اطمینان میتوان از یک تکه توری فلزی,پیچ یا میخ به عنوان تثبیت کننده چسب بر روی لوله استفاده کرد. در این شیوه اطراف محل زدن چسب بایستی کاملا خشک بوده و تا 24 ساعت امکان عبور آب در آن وجود ندارد.

استفاده از تیوب برای رفع نشتی لوله

استفاده از تیوب لاستیک موتور یا ماشین به دلیل خاصیت ارتجاعی و استفامت آن نسبت به نوارهای لوله بسیار رایج است. در این روش چند لایه تیوب دور محل سوارخ شده و اطراف آن به محکمی پیچیده شده و با استفاده از بست های شلنگی آنرا محکم میکنیم.

از تکنیک ها و ابداعات دیگر لوله کشی فرو کردن میخ و پیچ در داخل لوله های پلاستیکی است که تا حدی فشار آبرا کم کرده و به صورت موقت شاید آب بندی را نیز انجام دهد.

در صورتی که از مقاله چگونه لوله سوراخ شده را درست کنیم خوشتان آمد و یا پیشنهادهای بهتر , نظرات خود را برای ما ارسال کنید.


Leave a Reply

تماس فوری