قیمت لوله کشی ساختمان | نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان 1402

قیمت لوله کشی ساختمان | نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان 1402

قیمت لوله کشی ساختمان 1402

اجرا , تعمیرات و قیمت لوله کشی ساختمان

تلفن :09129750376 – 22537778  سراسر تهران

بهترین راه برای تخمین هزینه و قیمت لوله کشی ساختمان بازدید حضوری و بررسی دقیق روش و مسیرهای اجرا و تعمیرات لوله کشی ساختمان و توافق آن به صورت کلی یا مقطعی است.

بازسازی لوله کشی ساختمان , آپارتمان و تاسیسات ساختمان, اجرا و تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمان, پوش فیت , پلیکا و پلی اتیلن, اجرا و تعمیرات لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان, لوله کشی تک لایه , پنج لایه و فلزی, اجرا و تعمیرات لوله کشی گازاجرا و تعمیرات لوله کشی شوفاژ و رادیاتور و رایزرهای شوفاژ,اجرا و تعمیرات لوله کشی موتورخانه مرکزی,تشخیص ترکیدگی و نشت یابی لوله کشی,عیب یابی و رفع عیب لوله کشی ساختمان, جهت خرید از نمایندگی لوله و اتصالات با این شماره ها تماس بگیرید.09129594598-55897048

قیمت لوله کشی ساختمان آب

قیمت لوله کشی ساختمان

قیمت لوله کشی ساختمان بستگی به حجم و نوع کار متفاوت است.خدمات لوله کشی با توجه به گستردگی رنجهای قیمتی گوناگونی دارند و با توجه به نوسانات اقتصادی کشور هرساله تغییرات جزیی و کلی را در قیمت و دستمزد لوله کشی و خدمات تاسیساتی شاهد هستیم .برای برآورد هزینه ها و لوله کشی ساختمان ابتدا باید مشخص شود که حجم که چه میزان است.

اصولا برای انجام خرده کاری و تعمیر و تغییرات لوله کشی و تاسیسات لوله کشی در ساختمان قیمت از پیش تعیین شده ای وجود نداشته و معمولا با توضیح اجمالی کارفرما و یا ارسال عکس و فیلم لوله کشها  دستمزد و هزینه حدودی ارایه میدهند.

برای پروژه های ساختمان نیز بازدید از مکان یک امر اجتناب ناپذیر است . برای کارهایی مثل بازسازی و لوله کشی یک واحدی و اصلاحات اساسی نیز بهترست , تاسیسات کار یک بازدید از کار انجام دهد تا بتواند قیمتی نزدیک به عرف ارایه دهد.

اما بهترست تا جایی که میشود به ضرب المثل جنگ اول به از صلح آخر گوش فرا داده و تا جایی که امکان دارد با هرکسی که طرف هستید دستمزد و قیمت لوله کشی را طی کنید تا در آخر کار به مشکل برنخورید و همانگونه که کار به نحو احسن انجام میشود, طرفین با رضایت خاطر تسویه حساب انجام دهند.

هرچند که انصافا در مواردی کار غیرقابل پیش بینی است و استادکار لوله کش این قضیه را بایستی به اطلاع کارفرما برساند که ممکن است که هزینه خدمات لوله کشی تا این حد کم و زیاد میشود.

ترکیدگی لوله کشی های پنهان

مثلا در ترکیدگی لوله کشی که زیرکار است و مشخص نیست عمق و میزان خرابی لوله کشی چه میزان است , نمیتوان هزینه دقیقی برای اجرت و حتی لوله و اتصالات مورد نیاز را برای آن مشخص نمود.

در این گونه موارد بهترین راه این است که تا کنده کاری و مشخص شدن کار قیمت مشخص شود و پس از آن به صاحب کار قیمت اعلام شود و در صورت توافق مالک, ادامه کار به تاسیسات کار محول شود.

برای خرده کاری لوله کشی و کارهای جزیی تاسیساتی عدد دقیقی نمیتوان تعیین کرد اما با محاسبه ایاب و ذهاب حداقل دستمزد یک کار لوله کشی در پایین ترین حد ممکن کار را میتوان حدود 250 تا 500 هزار تومان درنظر گرفت.

البته بسته به نوع کار و ابزارالات استفاده شده نیز این میزان تا 2 میلیون تومان نیز برای خدماتی مانند لوله بازکنی و لوله کشی قابل پیشبینی است .

توافق پیش از شروع کار و با توضیحات کارفرما بهترین راه برای حصول به قیمت مناسب است.  چانه زدن نیز در این زمینه میتواند کارساز باشد. برای قیمت لوله کشی ساختمان نوساز اما قضیه کمی فرق دارد و میتواند به دو صورت متری و یا واحدی و چکی بین طرفین قراردادی تنظیم شود.

هزینه لوله کشی ساختمان

نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان 1401

قیمت لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ بصورت متری برای متراژهای بالا رقمی متری 80000 تومان تا 100000 تا سایز 32 لوله کشی تک لایه و پنج لایه

لوله کشی فاضلاب پلیکا در متراژ بالا حدود 115000 تومان تا 150000 هر متر لوله کشی فاضلاب پوش فیت هم متری 130000 تومان تا 180000 تومان  .

بست کاری هر عدد 35000 تومان و آهن کشی و ساپورت بندی لوله کشی هم بصورت کیلویی محاسبه میشود . لوله کشی آب روکار هم برای یک واحد کامل متری 100 تا  145000 تومان .

عایق کاری لوله کشی متری 45000 تومان اجرت .

گرمایش از کف هر مترمربع 100000 تومان , گرمایش کف متر طول متری 40000

لوله کشی آتش نشانی تا سایز 3 اینچ روکار و توکار متری 200000 تومان

نصب فایرباکس هر عدد 600000 تومان .نصب شیر آتش نشانی هر عدد 200000 تومان.

قیمت لوله کشی ساختمان به صورت واحدی

برای لوله کشی آب در یک ساختمان 50 تا صد متری عرف اینروزهای لوله کشی میتواند دستمزد لوله کشی عددی بین 6 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان باشد.

البته این قیمتها بستگی به تعداد واحدها و مشاعات نیز تاثیرپذیر هستند . این قیمت برای یک واحد آپارتمان مسلما افزایش پیدا میکند.

لوله کشی فاضلاب کمی اجرت بیشتری  دارد و حدود 50 درصد هزینه و اجرت بیشتری نسبت به لوله کشی آب دارد .البته لوله کشی پنج لایه از لوله کشی تک لایه دستمزد بیشتری دارد.

قیمت لوله کشی ساختمان بر اساس زیر بنا

اگر بخواهید میتوانید قیمت لوله کشی را برحسب زیربنای واحد حساب کنید . قیمت هر متر مربع لوله کشی رقمی بین 100000 تومان تا 130000 تومان میباشد . این تلورانس قیمتها دلایل زیادی دارد ازجمله اینکه مهارت لوله کش در چه سطحی است واینکه رزومه قوی داشته باشد.

هرگاه قیمتهایی که استعلام کردید بطور فاحشی با قیمتهای فوق متفاوت بود مطمین باشید که یک جای کار میلنگد . لوله کشی ساختمان و تاسیسات قلب ساختمان است ,به همین دلیل در هنگام اجرا باید به بهترین نحوه ممکن اجرا شود.

در چند سال اخیر لوله کشی ساختمان های نوساز با تایید مهندس ناظر اجرا میشود.

با همه این اوصاف اجرای یک لوله کشی توسط اطراف مختلف از لحاظ سلیقه و نحوه اجرای لوله کشی رتبه بندیهای متفاوتی میتواند داشته باشد . این تفاوت چه از لحاظ طراحی و چه اجرا و جزییات لوله کشی در طول عمر لوله کشی و مواجه نشدن با مشکلات در طول زمان بسیار مهم میباشد.

قیمت لوله کشی آب

یک لوله کشی معمولی شاید در ظاهر مشکلی نداشته باشد و در زمان تست آب بندی و تحت فشار نیز مشکلی پیش نیاورد اما طی زمان در طول چند سال ممکن است , مشکلات عدیده ای برای مالکین و استفاده کنندگان داشته باشد.

برای همین قیمت لوله کشی ساختمان ممکن است با این تفاوت ها برای هر مجری و لوله کشی کمی متفاوت باشد. اما ما با یک رنج تقریبی به قیمت  لوله کشی ساختمان میپردازیم.

دستمزد لوله کشی

لوله کشی ساختمان آیتمهای مختلفی دارد که ما ذکر جزییات آنها را شرح میدهیم.  البته قیمتهای ذکر شده برای ساختمانهای نوساز میباشد . دستمزد لوله کشی در سالهای قبل به صورت متری تعیین میشد , اما امروزه با توجه به مشکلات پیش آمده اجرت دستمزد لوله کشی به صورت واحد محاسبه میشود.

البته برای در بسیاری از پروژه های بزرگ و آپارتمانهای غیر تیپ با توافق طرفین مبنای محاسبه قیمت لوله کشی متری میباشد. اما برای ساختمانهای معمولی و تعمیراتی اجرت لوله کشی چکی یا کنتراتی میباشد.

اجرت لوله کشی ساختمان

دستمزد لوله کشی ساختمان برای واحدهای حدود 50 متر , برای لوله کشی آب سرد و گرم و فاضلاب به همراه لوله کشی هواکش حدود 10 تا 12 میلیون تومان میباشد.

اجرت لوله کشی برای واحد 100 متری با همین شرایط حدود 12 تا 17 میلیون تومان است.

دستمزد اجرای لوله کشی آب و فاضلاب و پکیج و هواکش حدود 15 تا 20 میلیون میباشد.

بدیهی است قیمتهای فوق یک رنج حدودی برای دستمزد لوله کشی ساختمان میباشد,و با شرایطی مانند نوع جنس و متریال اجرا متفاوت میباشد.

قیمت لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان

قیمت لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان به نوع لوله اتصالات و به کار رفته نیز بستگی دارد.به عنوان مثال اجرت اجرای لوله کشی آب با لوله های پنج لایه به دلیل تخصصی تر بودنو مهارت مجری بیشتر از لوله کشی با لوله های تک لایه است.

در لوله کشی فاضلاب هم لوله کشی با لوله پوش فیت یا پلی اتیلن دستمزد بیشتری نسبت به لوله کشی پلیکا دارد. اگر لوله کشی ساختمان همراه با لوله کشی شوفاژ باشد حدود 20 تا 25 درصد بسته به نوع لوله کشی به قیمتهای فوق اضافه میشود.

قیمت لوله کشی ساختمان 1402

لوله کشی شوفاژ با لوله کشی پکیج و موتورخانه کمی متفاوت است . زیرا در لوله کشی موتورخانه شوفاژها به لوله کشی رایزر احتیاج دارند. به همین دلیل لوله کشی شوفاژ با موتورخانه از لوله کشی پیکج هزینه بیشتری دارد. در لوله کشی فاضلاب نیز اجرت لوله کشی پوش فیت از لوله کشی پلیکا به دلیل کاربرد و وقتگیر بودن هزینه بیشتری دارد.

برای نصب شیرالات و رادیاتور ها و سایر لوازم تاسیساتی نیز به طور مجزا قیمت های خاصی وجود دارد که در بخش مربوطه توضیح خواهیم داد.

قیمت لوله کشی آب

قیمت لوله کشی آب با توجه به سایز لوله کشی و نوع آن متغیر میباشد. لوله کشی روکار و توکار آب قیمتهای متفاوتی از هم دارند. لوله کشی آب با لوله های فلزی در حال حاضر بسیار کم اجرا میشود.

لوله کشی آب بیشتر با لوله های نسل جدید پلیمری یا تلفیقی از پلیمر و فلز انجام میشود. لوله کشی تک لایه و پنج لایه این روزها بیشتر رایج میباشد. قیمت لوله کشی آب اگر با متراژ بالای 500 متر باشد بسته به سایز لوله کشی از متری 80000تومان تا متری 90000 تومان متغیر است.

قیمت لوله کشی سرد و گرم

قیمت لوله کشی سرد و گرم برای هر واحد ساختمانی رنجی بین 5 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان متغیر است. کنده کاری و سوراخکاری ازفاکتورهای تاثیرگذار در قیمت لوله کشی آب سرد و گرم میباشد. البته متراژ و زیر بنای آپارتمان و ساختمان و طول لوله کشی خارج از آپارتمان و سختی کار آن نیز از مواردی هستند که در قیمت اجرای این کار موثر میباشند.

قیمت لوله کشی روکار

قیمت لوله کشی روکار نیز با توجه به مساحت آپارتمان و جنس به کار رفته تغییر میکند. سوراخ کاری دیوار , نزدیک بودن سرویسها و باز و بست شیرالات نیز قیمت لوله کشی روکار را بالا و پایین میکنند.

لوله کشی روکار از آنجا که در شکل ظاهری و دکوراسیون خانه تاثیر گذار است بسیارباید با حوصله و دقت انجام شده و  با حداکثر سلیقه خیلی در دید نباشد. هر چه طول لوله کشی روکار کمتر باشد و از گوشه ها رد شود بهتر است.

در لوله کشی روکار آب سرد و گرم و شوفاژ بهتر است از لوله های تک لایه یا سه لایه کامپوزیتی استفاده شود که شکیل تر به نظر میرسند. بستکاری و مخفی کردن لوله کشی روکار بسیار مهم میباشند.

قیمت لوله کشی شوفاژ

قیمت لوله کشی شوفاژ بسته با این دارد که لوله کشی شوفاژ از پکیج انجام شود یا از موتورخانه . لوله کشی موتورخانه به خاطر طول لوله کشی بیشتر به مراتب قیمت لوله کشی بیشتری نسبت به لوله کشی پکیج دیواری دارد.

تعداد رادیاتورها , متراژ و طول لوله کشی شوفاژ نیز قیمت و اجرت لوله کشی را مشخص میکند.

بهتر است برای لوله کشی شوفاژ از لوله هایی استفاده شود که در اثر عبور آب گرم شوفاژ تغییر شکل ظاهری حداقلی داشته باشند.

لوله کشی با لوله اتصالات پنج لایه در حال حاضر از بهترین نوع لوله کشی برای شوفاژ میباشند.

قیمت لوله کشی ساختمان تهران

قیمت لوله کشی

بهترست قبل از انجام هرکاری از جمله کار لوله کشی و تاسیساتی طرفین به یک توافق روشن و شفاف دست پیدا کنند و تا حد امکان توافق حاصل شده را مکتوب کنند تا در انتهای کار هیچ گونه دلخوری و تنشی بین کارفرما و لوله کش پیش نیاید .

برای شفاف بودن کار ذکر تمامی نکات ریز و درشت از جمله استفاده از لوله و اتصالات یا انجام خدمات جانبی میتواند به رضایت کافی دوطرف منجر شود .

هرچند که قیمت لوله کشی ساختمان در برخی موارد بدلیل نامشخص بودن کار مبهم است اما تا آنجاییکه مشخص میباشد میتوانید با لوله کش محاسبه کرده و از یک مرحله ای به بعد را دوباره توافق کنید .

در صورت افزایش کار نیز میتوانید توافقی دوباره انجام شود . این توافقها شاید درابتدا کار کمی سخت باشد اما از عدم توافق خیلی سودمندتر است .

حتی اگر شما فکرکنید که قیمتی که طرف مقابل کمی بالا و پایین است بهترست روی یک عدد و رقم مشخص به نتیجه برسید تا اینکه بعد از کار به چانه زنی هم خود و طرف مقابل را خسته کنید .

نرخنامه لوله کشی ساختمان 1402

نرخنامه لوله کشی ساختمان هرساله از سوی اتحادیه تاسیسات مکانیکی ساختمان تهیه و منتشر میشود , اما به دلیل جامع نبودن این لیست قیمت از یکطرف و از سوی دیگر به روز نبودن و عدم همخوانی نرخ های اعلام شده با واقعیت های اقتصادی جامعه باعث میشود که کمتر کسی به این نرخنامه عمل کرده و عملا تعرفه دستمزد اعلام شده از سوی سندیکای تاسیسات کاران حالت فرمالیه پیدا کرده است.

قیمت لوله ساختمان

علاوه بر اجرت , قیمت لوله کشی ساختمان به هزینه خرید و قیمت لوله ساختمان نیز بستگی داشته و به طور کلی با افزایش قیمت خرید و متریال با کیفیت تر هزینه اجرایی نیز به طور اتوماتیک بالاتر میرود . چرا که عموما کار با تجهیزات گران قیمت تر نیاز به مهارت , تجربه و صرف زمان بیشتری نسبت به متریال ارزان قیمت دارد.

قیمت لوله آب سرد و گرم

در بین قیمت لوله های آب سرد و گرم ارزان ترین هزینه را لوله های تک لایه دارند . لوله های تک لایه علاوه بر قیمت نسبتا مناسب دارای اتصالات ارزان قیمت نیز میباشند . این در حالیست که قیمت لوله های پنج لایه تقریبا هم قیمت لوله پلاستیکی بوده اما با وجود اتصالات گران قیمت تر میتوان گفت که هزینه قیمت لوله کشی ساختمان با لوله های پنج لایه حدود 30 تا 40 درصد گران تر از تک لایه است.

هرچند که استفاده از لوله های گالوانیزه در لوله کشی ساختمان بسیار کم شده است اما استفاده آنها در برخی از ساختمانها گریزناپذیر است . قیمت این نوع لوله های فلزی را میتوان هم در بخش خرید لوله و اتصالات و هم در قسمت اجرایی از دو نوع دیگر لوله کشی گران قیمت تر دانست.

 


28 Comments

تعمیرات لوله کشی ساختمان | خدمات تاسیساتی تهران 09129242783

ژوئن 27, 2019 at 2:22 ب.ظ

[…] لوله کشی روکار و توکار آب شوفاژ و گاز آپارتمان […]

    علی جدی

    فوریه 20, 2021 at 8:56 ق.ظ

    باسلام
    قیمت لوله کشی وخرده کاری چنده الان برای ۵۰متر

      admin

      فوریه 23, 2021 at 11:04 ق.ظ

      تقریبا بین 1 تا 2 میلیون تومان اجرت لوله کشی آب و با اضافه شدن لوله کشی شوفاژ و فاضلاب بیشتر هم میشود .

لوله کشی گاز ساختمان | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

سپتامبر 2, 2019 at 4:02 ب.ظ

[…] اجرای کلیه امورتاسیساتی با بهترین قیمت لوله کشی ساختمان […]

تاسیساتی و لوله کشی میدان ونک | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

اکتبر 1, 2019 at 12:45 ب.ظ

[…] با بهترین قیمت لوله کشی ساختمان […]

خدمات لوله کشی و تاسیساتی مقدس اردبیلی | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

اکتبر 2, 2019 at 2:51 ب.ظ

[…] با مناسبترین قیمت لوله کشی ساختمان […]

تاسیساتی و لوله کشی بلوار ارتش | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

اکتبر 7, 2019 at 4:07 ب.ظ

[…] هزینه و قیمت لوله کشی و […]

تاسیساتی و لوله کشی لویزان | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

اکتبر 10, 2019 at 1:38 ب.ظ

[…] براورد هزینه لوله کشی ساختمان و خدمات تاسیساتی […]

تاسیساتی و لوله کشی قلهک | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

اکتبر 28, 2019 at 1:25 ب.ظ

[…] قیمت لوله کشی ساختمان | 09129750376 […]

تاسیساتی و لوله کشی رسالت | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

نوامبر 17, 2019 at 9:37 ق.ظ

[…] قیمت لوله کشی ساختمان | 09129750376 […]

تاسیساتی و لوله کشی خیابان دماوند | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

نوامبر 30, 2019 at 8:48 ق.ظ

[…] قیمت لوله کشی ساختمان | 09129750376 […]

تاسیساتی و لوله کشی میدان آرژانتین | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

دسامبر 13, 2019 at 11:17 ق.ظ

[…] خدمات تاسیساتی با هزینه لوله کشی و تاسیسات […]

تاسیساتی و لوله کشی گیشا | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

دسامبر 22, 2019 at 9:54 ق.ظ

[…] اجرا با مناسبترین قیمت لوله کشی روکار و توکار آب و […]

تقوی

فوریه 22, 2021 at 8:58 ب.ظ

سلام . قیمت خرده کاری لوله کشی ساختمان مشخصه یا نرخ خاصی داره ؟

    admin

    فوریه 23, 2021 at 10:58 ق.ظ

    نه کلا تعمیرات لوله کشی و تاسیسات ساختمان یک نرخ از قبل تعیین شده ای نداشته و بیشتر بین طرفین توافق میشه .

      admin

      فوریه 23, 2021 at 11:02 ق.ظ

      بستگی به نوع لوله کشی دارد اما حدود قیمت از 1500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان هستش . وجود لوله کشی اب شوفاژ و فاضلاب یا گاز میتونه روی قیمتها اثر بگذارد و حتی بیشتر از این قیمت هم شود .

رضا انیسی

فوریه 26, 2021 at 7:50 ب.ظ

سلام دستمزد لوله کشی پکیج با لوله کشی پنج لایه و تک لایه متفاوته ؟

    admin

    آوریل 5, 2021 at 8:41 ق.ظ

    بله دستمزد لوله کشی پکیج با لوله های پنج لایه حدود 20 تا 40 درصد بیشتر از لوله کشی تک لایه است .

علی محمدی

مارس 5, 2021 at 6:31 ب.ظ

قیمت لوله کشی ساختمان رو میشه بر حسب مساحت زیربنا محاسبه کرد؟

    admin

    آوریل 5, 2021 at 8:43 ق.ظ

    نه دقیقا , ولی تقریبا رقمی بین 50 تا 70 هزار تومان برای دستمزد لوله کشی آب فاضلاب و شوفاژ میتوانید در نظر بگیرید .

محسنی

جولای 11, 2021 at 8:11 ق.ظ

لوله کشی ساختمان باید با دقت بسیار بالایی انجام بشه. درسته با استفاده از متریال بهتر، بیشتر خواهد شد ولی عمر لوله کشی ساختمان نیز بیشتر میشه.

تاسیساتی و لوله کشی سهروردی | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان

اکتبر 8, 2021 at 12:38 ب.ظ

[…] قیمت لوله کشی ساختمان | متری,چکی,تعمیراتی 1400 […]

تاسیساتی لوله کشی کرج | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان

اکتبر 16, 2021 at 4:11 ب.ظ

[…] و لوله بازکنی با دستگاه فنرزنی با مناسب ترین دستمزد و قیمت لوله کشی ساختمان و […]

قیمت لوله پلیکا | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان

نوامبر 30, 2021 at 11:56 ق.ظ

[…] موارد, هزینه خرید لوله پلیکا نقش پررنگی در هزینه و قیمت لوله کشی ساختمان و کاربردهای دیگر دارد, بررسی دقیق قیمت لوله پلیکا […]

ali

دسامبر 30, 2021 at 5:47 ب.ظ

سلام قیمت لوله کشی پکیج برای یک واحد صد متری چقدر میشه,?

    admin

    ژانویه 9, 2022 at 7:52 ق.ظ

    سلام قیمت لوله کشی پکیج بستگی به فاصله رادیاتور و هزینه خرید اجناس دارد که به طور میانگین برای یک واحد 100 متری با لوله و اتصالات در حدود 15 میلیون تومان هزینه داشته و این مبلغ با اجناس پنج لایه ممکن است تا حدود 20 میلیون تومان هم بشود.

ابراهیم زواری

اکتبر 26, 2023 at 10:03 ق.ظ

سلام اجرت لوله کشی آب سردو گرم و پکیج و فاضلاب برای هرمتر طول چقدر محاسبه می شود.

    admin

    نوامبر 5, 2023 at 2:19 ب.ظ

    اجرت لوله کشی بستگی به میزان و حجم کار داشته و برای کارهای بزرگ سرد و گرم و پکیج متری 80 تا 100 و فاضلاب متری 120 تا 180 هزار تومان است. برای کارهای تک واحدی تا 10 واحد نیز بهتر است به صورت واحدی کنتراتی توافق شود.

Leave a Reply

تماس فوری