آموزش کار با اتو لوله کشی آب , شوفاژ و فاضلاب

آموزش کار با اتو لوله کشی

آموزش کار با اتو لوله کشی پلیمری آب , شوفاژ و لوله کشی پلی اتیلن

اجرا و تعمیرات لوله کشی ساختمان , لوله کشی آب , شوفاژ , فاضلاب و گاز خانگی        نصب , راه اندازی و سرویس موتورخانه شوفاژ , پکیج دیواری , رادیاتور , شیرالات و لوازم تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی با دستگاه نشت یاب , رفع گرفتگی و لوله بازکنی

اتوهای لوله کشی به دو نوع اتو لوله کشی پلی اتیلن و اتو لوله کشی لوله پلی پروپلین تقسیم بندی میشوند . رنگ لوله های پلی اتیلن سیاه رنگ بوده و مصرف آنها بیشتر در ساختمانها لوله کشی فاضلاب و لوله های گاز بین شهری میباشد .

لوله های پلی پرپیلن نیز به لوله های سفید , لوله سبز اطلاق میشوند که بیشتر در لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ مورد استفاده قرار میگیرند .

آموزش کار با اتو لوله کشی

تاریخچه استفاده از اتو لوله کشی

تقریبا حدود 30 پیش بود که اولین کارخانه های لوله های سبز آن زمان و لوله های سفید پلاستیکی که از جنس پ پ یا رندوم کوپلیمر R60 هستند , در ایران شروع به تولید این لوله اتصالات کردند .

آنزمان بسیاری از سازندگان و حتی برخی از لوله کشها در برابر استفاده از لوله های تک لایه بجای لوله های فلزی گالوانیزه و سیاه در لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ مقاومت کرده و این لوله ها را شبیه شلنگ دانسته و کار با آنرا خیلی جدی نمیگرفتند .

در ابتدا برخی از وارد کنندگان برای جا انداختن محصولات اقدام به کلاسهای آموزش کار با اتو لوله کشی کرده و انصافا موج قدرتمندی در فراگیری این هنر آموزش دادند .

اما با گذشت زمان استفاده از این نوع لوله ها , مانند بسیاری از تکنولوژیهای دیگر به تدریج جا افتاده , و همراه با گسترش تولید و افزایش تعداد تولیدکنندگان داخلی و خارجی و اصلاحاتی که در نوع مواد , ساخت اتصالات متفاوت و تکنولوژی ساخت لوله اتصالات , استفاده از این لوله ها نیز فراگیر شد .

همراه با ورود تکنولوژی ساخت لوله اتصالات , اتو لوله کشی نیز ابتدا از طریق کارخانه های سازنده و سپس از طریق وارد کنندگان ابزارآلات وارد بازار شد .

در دهه اول ورود این لوله ها , اغلب اتو های لوله کشی موجود در بازار ساخت کشور ترکیه بود و برندهایی نظیر فیوژن و جاندان ترکیه و برخی از اتوهای چینی در بازار موجود بودند .

اما رفته رفته با داغ شدن بازار فروش اتو لوله کشی , سرانجام تولیدکنندگان داخلی نیز اقدام به تولید و عرضه اتو و لوازم جانبی آن به بازار کردند .

ساخت اتو لوله کشی

در ساخت اتو لوله کشی از یک یا دو المنت , یک کلید قطع و وصل , یک درجه  دارای ترموستات برقی و یک دستگیره و پایه برای قرار دادن اتو روی آن استفاده شده است .

پارچه یا لقمه های اتو لوله کشی در سایزهای مختلف نیز دو تکه بوده که در جای مخصوص تعبیه شده روی المنت با پیچ به طرفین اتو نصب میشوند .

آموزش کار با اتو لوله کشی

آموزش نحوه کار با اتو لوله کشی ساختمان به کمی حوصله و دقت احتیاج دارد .

ابتدا دستگاه اتو را به برق زده و درجه اتو را بسته به سایز لوله اتصالات بین 200 تا 250 تنظیم کنید . پیش از گرم شدن المنت اتو لوله کشی لازم است که لقمه های سایز مورد نظر را روی اتو بسته و محکم کنید . پارچه های اتو دارای دو قطعه نر و مادگی هستند .

هر یک از قطعاتی که قرار است به یکدیگر نصب شوند , را پس از داغ شدن به درجه مورد نظر به داخل پارچه های اتو فرو برده و پس از حدود 5 ثانیه از اتو جدا کرده و به همدیگر جوش میدهید .

قطر لوله اتصالات در عمق جوش بسیار موثر است . این اندازه را میتوان با شابلون و یا مداد تنظیم نمود .هر چقدر که اندازه لوله کشی بیشتر شود , زمان اتو کردن و درجه حرارت اتو نیز افزایش میابد . درجه حرارت اتو لوله کشی در سایزهای بالا ممکن است تا 300 درجه و بیشتر هم افزایش پیدا کند .

پس از انجام لوله کشی و اتمام کار اتو را از برق بکشید . در صورتیکه اتو روشن بماند و ترموستات عمل نکند , المنت بر اثر حرارت زیاد ذوب شده و خراب میشود .

قلقهای اتو لوله کشی

برخی مواقع ممکن است در حین لوله کشی برق رفته یا اتو لوله کشی خراب شود . در این زمان اگر از کار شما فقط چند سر باقیمانده است , میتوانید با استفاده از ترفندی این چند سر باقی مانده از کار را هم به اتمام برسانید .

داغ کردن اتو لوله کشی مستقیما روی شعله آتش , با این روش که البته خیلی هم فنی نیست و حتی ممکن است به پارچه های اتو لوله کشی لطمه بزند , میتوانید کار نیمه تمام را به پایان ببرید . خصوصا اگر بی وقت باشد و دسترسی به برق و اتو سالم غیرممکن باشد .

لوله های سفید در سایزهای 20 , 25 ,32 ,40 , 50 , 63 ,75 , 90, 110و 125 تولید و لقمه های اتو لوله کشی نیز در همین اندازه ها موجود است . البته برای آموزش کار با اتو لوله کشی در سایزهای بالا ابتدا بایستی از اندازه های 20 و 25 شروع نموده و به تدریج سایزهای بیشتر را کار کنید .

در هنگام اتو کردن بایستی دقت کنید که برشهای لوله صاف و مرتب باشد و لوله و اتصالات تمیز باشند . حتی اینکه برند لوله اتصالات از یک برند و یک رنگ باشند نیز , در کیفیت جوش دو لوله موثر میباشد .

قیمت اتو لوله کشی

برای خرید اتو لوله کشی ابتدا بایستی مشخص کنید که چقدر از اتو لوله کشی استفاده میکنید . اگر میزان استفاده شما طولانی مدت است بهترست بهترین اتو را هرچند با قیمت بالاتر تهیه کنید . برندهای اتوی ترکیه ای کیفیت بسیار مناسبی دارند .

اگر مصرف شما گهگداری است , شاید خرید اتوهای لوله کشی ارزان قیمت نیز بد نباشد . اما بهترست اتویی بخرید که المنت یدک و ترموستات نیز روی آن باشد .

قیمت اتو لوله کشی در بازار در حال حاضر بین 250 تا 1 میلیون تومان است . بهترست برای خرید اتو به مرکز شهر تهران مانند گلوبندک و حسن آباد رفته و اتوهای با کیفیت را از انجا تهیه کنید . فروشگاه تهران پایپر نیز در فروش اینترنتی لوله اتصالات و ابزارآلات لوله کشی میتواند راهگشای شما باشد .

تعمیر اتو لوله کشی

برای تعمیر اتو لوله کشی کافیست قطعه خراب شناسایی و تعویض شود . یکی از قطعات مصرفی در اتو لوله کشی لقمه اتو لوله کشی است که میتوانید جداگانه و براحتی آنرا از ابزار فروشیها تهیه کنید .

قطعه بعدی که احتمال خرابی آن زیاد است , المنت اتو بوده که هم سایز آنرا تهیه و جای آن تست میکنید . ترموستات اتو هم یکی از قطعات اتو است که در بازار موجود میباشد .

آموزش کار با اتو لوله کشی پلی اتیلن

اتو لوله کشی پلی اتیلن

اتو لوله کشی پلی اتیلن یک اتو لوله سبز با المنت نسبتا بزرگتر و بدون لقمه است . برای جوش دادن لوله ها و اتصالات پلی اتیلن , دو قطعه مستقیما رو راکت یا المنت اتو لوله قرار گرفته و پس از چند ثانیه صبر به یکدیگر جوش داده میشوند .

در خط لوله کشی اصلی در خارج شهر و برای سایزهای بالاتر اتوهای لوله کشی پلی اتیلن از نوعی است که دارای دو فک متحرک بوده و خود ان دستگاهها که اغلب پنوماتیک هستند , دو سر لوله را اتوماتیک جوش میدهند .

قیمت این نوع اتوهای لوله کشی بسیار بالاست و مصرف خانگی ندارند . آموزش کار با اتو لوله کشی پلی اتیلن نیاز به مطالعه و تمرین بسیار دارد .

 

 

 


تماس فوری