لوله کشی آب ساختمان

اجرای لوله کشی آب ساختمان

بازسازی و اجرای لوله کشی آب ساختمان در سراسر تهران

تلفن : 09129750376 -22537778 کلی و جزیی شبانه روزی

لوله کشی آب ساختمان به منظور آبرسانی آب سرد و گرم  بهداشتی با فشار مناسب  از ابتدای خط به آخرین نقطه لوله کشی و شیر مصرف کننده اجرا میشود.

سایز بندی لوله های اصلی و فرعی و اجرای لوله کشی آب ساختمان در کوتاه ترین مسیر ممکن و با اتصالات حداقلی از اهمیت ویژه ای در  اجرای لوله کشی برخوردار میباشد.

دبی آب و هد آب در لوله کشی ساختمان بسیار مهم است. شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه نیز در انتخاب متریال و اجرای لوله کشی ساختمان مهم است .

البته یکی از موثرترین پارامترها در نوع لوله کشی , قیمت لوله کشی ساختمان است که با مهارت و تسلط لوله کش این موضوع نیز میتواند مدنظر قرار بگیرد. بدین منظور بایستی یک طراحی قبل از اجرای لوله کشی آب  وجود داشته باشد, تا با بررسی قابلیت اجرایی شدن و رفع موانع موجود در اجرای لوله کشی به مشکل برخورد نکنیم.

انتخاب لوله مناسب نیز با توجه با شرایط اقلیمی بسیار حایز اهمیت است. بهداشتی بودن لوله و مناسب بودن لوله برای لوله کشی آب گرم بسیار مهم است. امروزه در تهران بیشتر از لوله های سفید پلیمری تک لایه , سه لایه فویل دار و پنج لایه برای لوله کشی آب استفاده میشود. عایق کاری لوله کشی ها بیرون کار , بست کاری لوله کشی و ثابت نگه داشتن لوله ها نیز بسیار ضروری میباشد.

طرز لوله کشی آب ساختمان

اجرای لوله کشی آب ساختمان شامل مراحل زیر است.

طراحی نقشه لوله کشی آب با توجه به پلان ساختمان

طراحی نقشه لوله کشی آب ساختمان با توجه به محل قرار گرفتن کنتور آب اصلی, سیستم گرمایشی, محل قرار گرفتن آشپزخانه, سرویس بهداشتی دستشویی حمام و دیگر مصرف کنندهای آب مصرفی از قبیل کولر آبی, پمپ و مخزن, موتورخانه, پکیج و و آبگرمکن.

تعیین محل شروع لوله کشی

تعیین نقطه شروع لوله کشی آب سرد معمولا از کنتور آب شهری یا مخزن ذخیره آب ساختمان است. در صورتیکه ساختمان دارای موتورخانه باشد, لوله آب شهری به موتورخانه رفته و از آنجا همراه با لوله آب گرم به صورت رایزری یا انشعابی به سمت واحدهای آپارتمانی اجرا میشود. 

در صورتیکه آپارتمان دارای پکیج یا آبگرمکن باشد, یک لوله کشی رایزری مشترک تا طبقات بالا اجرا شده و هر واحد یک انشعاب از رایزر میگیرد.

در ساختمان هایی که هر آپارتمان دارای یک کنتور اختصاصی باشد, یک لوله جداگانه برای هر واحد اجرا میشود.

سایز بندی لوله کشی آب ساختمان

انتخاب سایز و قطر لوله با توجه به نوع لوله کشی متغییر است. در آپارتمان هایی که به صورت رایزری لوله کشی میشوند یک لوله اصلی با قطر حداقل 1 تا 2 اینچ از پایین به بالا کار شده تا انشعاب گیری در هر طبقه انجام شود. لوله اصلی بعد از ورود به واحد و توزیع به مرور با کاهش سایز اجرا میشود.

در برخی آپارتمان ها بسته به شرایط ممکن است بیش از یک رایزر آبرسانی وجود داشته باشد.

انتخاب نوع لوله کشی

انتخاب نوع لوله کشی میتواند علاوه بر نوع انشعابی از نوع کلکتوری از مبدا موتورخانه انجام شود. اما معمولا لوله کشی کلکتوری در داخل آپارتمان اجرا میشود.

 

اجرای لوله کشی آب خانگی

پس از کنتور یک شیر فلکه ( ترجیحا کشویی) و یک شیر خودکار یکطرفه  نصب می شود. سپس با توجه به سیستم لوله کشی, وجود پمپ تحت فشار و منبع ذخیره آب,استفاده از سختی گیر سیستم گرمایشی موتورخانه , پکیج و سایر سیستمهای مورد استفاده در ساختمان تعداد واحدهای آپارتمانی , زیر بنا , مسکونی , تجاری و اداری بودن واحدها لوله کشی را اجرا میکنیم.

در ساختمان چند واحدی، معمولا یک یا چند لوله اصلی برای  لوله های آب در نظر گرفته می شود. برای تمام رایزرها ( لوله های اصلی) در ابتدای خط بایستی از شیر فلکه قطع دستی استفاده شود.

برای لوله ورودی به هر واحد نیز باید از شیر  قطع کن برای تمام لوله های آب سرد و گرم و شوفاژ استفاده کرد. بعد از شیرفلکه ورودی  لوله های آب سرد و گرم مصرفی در طبقات ساختمان توزیع می گردد.

در ساختمانهای با سیستم پکیج , هر واحد یک شیر ورودی آب سرد دارد. به طور استاندارد در آپارتمانهای با سیستم موتورخانه مرکزی به غیر از لوله های آب سرد و آب گرم لوله سومی به نام لوله برگشت  آب گرم نیز وجود دارد که  از آخرین انشعاب آب گرم به ورودی آب گرم وصل میشود.

لوله برگشت آب گرم باعث گردش آب گرم مصرفی و در دسترس بودن آب گرم بدون بازگذاشتن شیر آب میشود.

لوله کشی برگشت آب گرم مانع از هدر رفت آب و زمان میشود, زیرا در محل هایی که فاصله تامنبع آبگرم زیاد باشد, سریعتر به آب گرم دسترسی پیدا می کنیم.

برای اجرا و تعمیرات لوله کشی ساختمان و کسب اطلاعات در شمال شرق غرب مرکز و جنوب تهران با ماتماس بگیرید.

اجرا و تعمیرات لوله کشی آب ساختمان
لوله کشی آب ساختمان

 


تماس فوری