دستگاه پرس لوله پنج لایه

دستگاه پرس لوله پنج لایه

دستگاه پرس لوله پنج لایه

در این نوشته به بررسی مشخصات و قیمت دستگاه پرس لوله پنج لایه میپردازیم .

تقریبا میتوان ادعا کرد که مدرن ترین نوع لوله کشی آب , پکیج و شوفاژ که در کشور ما وجود دارد , لوله کشی پنج لایه است . لوله پنج لایه با ساختار Pex-Al-Pex در عین بهداشتی بودن برای اجرای لوله کشی آب مصرفی دارای مقاومت خوبی در دماهای بالا بوده و تا حدود 95 درجه حرارات را تحمل میکنند . از این رو برای لوله کشی شوفاژ و سیستم های گرمایشی پکیج نیز بسیار مناسب میباشند .

اتصالات قابل استفاده برای لوله کشی پنج لایه به دو تقسیم بندی میشوند . اتصالات پرسی و اتصالات کوپلی که در مورد اتصالات کوپلی در مقاله ای جداگانه به آن میپردازیم . استفاده از اتصالات پرسی تا حدی میتواند قیمت لوله کشی ساختمان را نسبت به اتصالات کوپلی کاهش دهد .

اتصالات پرسی دارای دارای دو قسمت حلقه پرسی و بخش برنجی اتصال هستند که بعد از نصب و قرار گرفتن سرجای خود بایستی به وسیله دستگاه پرس لوله پنج لایه روی لوله پرس شده تا از این طریق عملیات آب بندی نهایی انجام شود .

هر قطر لوله از سایز 16 تا 63 یک فک منحصر به فرد ویژه همان سایز داشته که در هنگام پرس روی دستگاه پرس لوله پنج لایه سوار میشود .

دستگاه پرس لوله پنج لایه

قیمت دستگاه پرس لوله پنج لایه

به طور کلی سه نوع دستگاه در بازار ایران برای پرس لوله پنج لایه رایج میباشد .

1 – دستگاه پرس لوله پنج لایه دستی

2 – دستگاه پرس لوله پنج لایه هیدرولیک

2 – دستگاه پرس برقی شارژی یا اتوماتیک

با کیفیت ترین پرس از بین دستگاههای فوق مربوط به مورد آخر یعنی دستگاه پرس  لوله پنج لایه از نوع شارژی میباشد , که برای پرس کردن به طور مساوی فشار را بر روی حلقه توزیع کرده و یک پرس با کیفیت را ایجاد میکند . البته دستگاه پرس لوله از نوع هیدرلیک هم با ساختار ویژه خود نیروی پرس را به اندازه کافی وارد میکند اما ممکن است دقت آن به اندازه دستگاه پرس اتوماتیک نباشد .

دستگاههای فوق معمولا برای پروژه های بزرگ در حال ساخت بکار گرفته میشود و به دلیل قیمت بالای این دستگاهها هیچ تعمیرکاری ریسک استفاده از آن در کارهای خرده کاری و کوچک را نمیکند . از طرفی به دلیل گران قیمت بودن شاید کمتر از 10درصد افراد شاغل در این حوزه چنین دستگاههای را خریداری کنند .

اما یک نوع دستگاه نسبتا ارزان قیمت میباشد که به دستگاه پرس دستی لوله پنج لایه معروف است . این دستگاه مانند یک قیچی بزرگ بوده که نیروی آن از زور بازوی لوله کشی گرفته میشود  و ممکن است به دلیل ناهمگون بودن فشار کیفیت پرس مانند دستگاه پرس اتوماتیک نباشد اما به هرحال با کسب مهارت و تجربه بسیاری از مجریان لوله کشی پرسهای خوبی با این دستگاهها میزنند .

قیمت دستگاه پرس شارژی اتوماتیک از 25 تا 60 میلیون تومان متغیر است . دستگاه پرس هیدرولیک بین 5 تا 7 میلیون قیمت دارد و قیمت دستگاه پرس لوله پنج لایه از نوع دستی حدود 1 تا 2 میلیون تومان به فروش میرسد .

البته قیمت دستگاه پرس لوله پنج لایه بستگی به تجهیزات و تعداد فک های موجود و باتری زاپاس آن هم داشته که بایستی در هنگام خرید به آنها توجه نمایید .

قیمت دستگاه پرس لوله پنج لایه گیتی پسند که بسته به برندهای مختلف آن داشته و در رنج قیمتی بین 25 تا 40 میلیون تومان نوسان دارد .

بهترین دستگاه پرس لوله پنج لایه

برندهای موجود در بازار دستگاه پرس لوله نیوپایپ , ماکیتا ژاپن  , دستگاه پرس رمس آلمان , يوپونور آلمان , روتنبرگر آلمان , رونیکس و رستگار صنعت میباشند . البته بخاطر شرایط واردات اجناس احتمال دارد برندهای جدیدتری به بازار ورود پیدا کنند که باعث نوسانات قیمت در این نوع دستگاهها شود , بخاطر همین و در ضمن قیمت نسبتا بالای این دستگاه , تمایل به خرید دستگاه پرس لوله پنج لایه دست دوم و یا اجاره دستگاه پرس لوله بسیار زیاد میباشد .

دستگاه پرس لوله برقی به وسیله یک باتری کار کرده و در یک شارژ مخصوص برای پرکردن باتری آنها بکار میرود . برخی از برندهای این دستگاهها یک باتری یدکی نیز اضافه بر باتری اصلی در جعبه دستگاه برای خرابی احتمالی آن قرار میدهند .

برای تعمیر دستگاه لوله پنج لایه نیز بایستی به تعمیرکاران این نوع دستگاهها در میدان حسن آباد تهران مراجعه نمایید .

اجاره دستگاه پرس لوله نیوپایپ

همان طور که گفته شد قیمت گران این دستگاهها باعث شده است که بسیاری از مجریان تاسیساتی و لوله کشها ترجیح دهند که از دستگاههای اجاره ای استفاده کنند . برخی فروشگاههای تاسیساتی و کسانی که کار اجاره تجهیزات ساختمانی میکنند با خرید این دستگاهها مبلغی بین 150 تا 300 هزار تومان بابت اجاره این دستگاهها دریافت میکنند .

طرز کار با دستگاه پرس لوله 5 لایه

بعد از اجرای لوله کشی و قرار دادن لوله و اتصالات سرجای مناسب , بایستی قبل از اجرای پرس  ، لوله کالیبر یا کونیک شود . سپس لوله را وارد اتصال پرسی کرده برای اطمینان از اینکه لوله به طور کامل وارد حلقه استیل شده است از سوراخی که در انتهای حلقه استیلی است می‌توان استفاده کرد . بعد با استفاده از دستگاه پرس برقی یا پرس دستی هیدرولیک یا مکانیکی حلقه استیل پرس می‌شود . در انتهای لوله کشی بایستی کلیه پرسها چک شده و با اتمام  اجرای لوله کشی , سر اتصالات درپوش و تحت فشار تست شده تا در صورت وجود نقص احتمالی ,  پرس لوله ها اصلاح شود .

برای کسب اطلاع بیشتر با نمایندگی نیوپایپ در تهران تماس بگیرید .

 


1 Comment

انواع دستگاه پرس لوله پنج لایه | لوله کشی ساختمان تهران

اکتبر 18, 2021 at 5:39 ب.ظ

[…] توجه به قیمت دستگاه پرس دست دوم که کمی پایینتر است شما میتوانید با کمی جستجو در بازار و […]

Leave a Reply

تماس فوری