پکیج یا موتورخانه , روش تبدیل آبگرمکن و موتورخانه به پکیج

  • 1

پکیج یا موتورخانه , روش تبدیل آبگرمکن و موتورخانه به پکیج

پکیج یا موتورخانه

پکیج یا موتورخانه کدام بهتر است ؟ در ادامه مطالب به بررسی آنها میپردازیم.

خدمات لوله کشی پایپ سرویس 09129750376-22537778 سراسر تهران , شبانه روزی

اجرا , بازسازی و تعمیرات لوله کشی موتورخانه , کلکتور و شوفاژ, لوله کشی آب سرد و گرم , گاز  و فاضلاب ساختمان, نصب و تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی , پکیج, تعمیر و نصب شیرالات , توالت فرنگی , روشویی, نصب و تعمیر لوازم تاسیساتی , حرارتی و برودتی , کولر آبی, تبدیل لوله کشی آبگرمکن و موتورخانه و پکیج شوفاژ دیواری.

استعلام قیمت و خرید تجهیزات موتورخانه شوفاژ و پکیج

پکیج یا موتورخانه شوفاژ

در مقدمه بهترست بدانید که برای تصمیم گیری در مورد انتخاب پکیج یا موتورخانه شرایط عمومی و وضعیت مالکیت ساختمان و اپارتمانها میتواند در این گزینش بسیار اهمیت داشته باشد . مساله دیگر اینکه ساختمان مورد نظر در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد .

مثلا شرایط یک ساختمان نوساز درحال ساخت و تصمیم گیری راجع به سیستم گرمایشی آن با یک ساختمان قدیمی که دارای تعدد سلایق و تصمیم گیریهای متفاوتی هستند با یکدیگر متفاوت است .

در مجتمعهای مسکونی پرتعداد بطور کلی از لحاظ هزینه های جاری استفاده از یک سیستم مرکزی کم هزینه تر از استفاده تک تک ساکنان از سیستمهای گرمایشی مختلف نظیر پکیج و آبگرمکن – بخاری میباشد. اما هزینه اولیه راه اندازی سیستمهای گرمایشی تا حدی گران است که میتواند ساکنین را درباره انتخاب بین پکیج یا موتورخانه مردد کند .

مزایای پکیج نسبت به موتورخانه

یکی از سیستمهای گرمایشی که به شدت امروزه مورد توجه عموم قرارگرفته و اکثر شرکتهای تولید کننده آبگرمکن , ادوات و لوازم تاسیساتی بسمت تولید این اقلام خیز برداشته‌اند را برای شما تحلیل می‌نماییم که بتوانیم بهتر تارنمای کلی این موضوع را درک کنیم.

بیشتر از یک دهه از زمانی که پکیج بجای موتورخانه راهی منازل و آشپزخانه های ما شد , میگذرد .

قصد داریم در این مقاله این حرکت ریز و نرم و همچنین تغییری که در نگرش ما بوجود آمد را با هم بررسی کنیم.

در حالی که کشورهای پیشرفته بخاطر هزینه‌های بالای سوخت سعی در این دارند که تجهیزات خود را وسعت دهند و خود رااز تاسیسات مرکزی ساختمان بسمت تاسیسات مرکزی شهرک و یا محله و یا حتی کوچه سوق دهند ، برای مردم ایران وسیله ای بنام پکیج ساخته و روانه بازار شد , که با مساعدت وزارت صنایع و معادن و با همکاری صدا و سیما خیلی زود جای خود را بین خانواده‌های ایرانی باز کرد ، در نظر اول این موضوع که هر واحد و هر خانواده به هر مقدار که مصرف میکند به همان مقدار پول پرداخت می‌نماید , و اینکه بالابود مصرف همسایگان را تنها خودشان متقبل میشوند و..،،… مذاق ما را شیرین نمود.

معایب پکیج

ولی مطلبی که از اذهان دور ماند و مغفول واقع شد چیزی بود ورای اینها و این مسایل هزینه‌های جاری و تعمیرات و آلودگی و مصرف سوخت و بازدهی این دستگاه می‌باشد.

گرچه مسئله آلودگی با یک قانون شهرداری که نصب آنرا درون آشپزخانه ممنوع میکردتا حدودی حل شد , اما هنوز مسایل در خور توجه باقی ماند.

معمولا این دستگاهها برای منازل مسکونی با مصرف متعارف تا 2سال به راحتی کار میکنندو کمتر دچار خرابی و ایراد میشوند و با شروع سال سوم است که قصه آغاز میشود.

معمولا مسایلی نظیر ایراد در پمپ سیرکولاتور ، شیر ایمنی فشار و حرارت ، منبع دیافراگم ،برد الکتریکی ،مبدل حرارتی و ….دغدغه اصلی برای کسانی است , که از این دستگاه استفاده میکنند.

مطلب اصلی هزینه‌های سنگینی است که ما برای هر کدام از این مسایل مجبور به هزینه و پرداخت آن میشویم و در اصل درآمد کارخانه ها بیشتر از سهم تولید،، سهم تعمیر و فروش لوازم و وسایل مصرفی می‌باشد که خط قرمز آنها نیز محسوب شده. چرا که قطعه‌هایی در این دستگاهها تعبیه شده که فقط از طریق شرکت و فقط از طریق تعمیرکار خود برند قابل تهیه است.

مطلب مهمتر عمر این دستگاه است که بیشتر ما رو شوکه مینماید. وقتی که بعد از 6 /7 سال متوجه میشویم که باید دستگاه را بطور کامل تعویض نماییمو این دستگاه دیگر قابلیت تعمیر و کارآیی ندارد . این موضوع برای کسانی که با عمر 20 / 30ساله موتورخانه آشنا هستند کمتر قابل درک می‌باشد .

هزینه های پکیج

در مورد هزینه های جاری یک مثال عرض میکنیم:

مثلاً در یک ساختمان 10واحد مسکونی ،هر واحد به میزان کارکرد و مدل و …

میانگین میبایست سالانه مبلغ 500 /900 هزارتومان هزینه تعمیرات این دستگاهها بنماید . البته بدیهی می‌باشد که دستگاه نو و یا دستگاههایی که به میزان کمتر مورد استفاده قرار میگیرند , از این قاعده مستثنی هستند که در 10واحد شاهد هزینه 2 / 5 میلیون تومان میباشیم . در مقایسه با هزینه موتورخانه این رقم بسیار سرسام آور است.

مزایای موتورخانه

کسانیکه سیستم گرمایشی موتورخانه دارند بخوبی این مطلب را تایید مینمایند . حتی اگر عمر سی تا چهل ساله موتورخانه را با عمر کوتاه پکیج در نظر نگیریم باز این مطلب قابل تأمل می‌باشد.

مطلب بعد مصرف و بازده این دستگاه با موتورخانه است که بایک محاسبه کوچک و مقایسه ساده بین ساختمانهای با سیستم موتورخانه و ساختمانهای با سیستم پکیج با متراژهای مشابه متوجه بالاتر بودن هزینه و مصرف گاز در این دستگاهها میشویم که این موضوع با یک پرس و جو قابل درک است و نیاز به نظر کارشناسانه ندارد.

البته فضای موتورخانه در اینجا موضوع مهمی می‌باشد که در واقع با یک نقشه از قبل از طراحی میتوان با استفاده از فضاهای خالی و پِرت و کمتر استفاده شده مساحتی 8 / 10متر مربع برای نصب تجهیزات موتورخانه تا 20 واحد را در نظر گرفت و جاهایی مثل زیر پله و پاگرد آخر زیرزمین و یا مساحت 5 / 6 متر مربع برای نصب تجهیزات موتورخانه تا 8واحد کافی میباشد .

مزایای پکیج دیواری

در زمان پاسخ به سوال پکیج یا موتورخانه باید در نظر بگیرید که این سیستمها برای چه ساختمانی نصب میشوند.

البته با تمام مطالب ذکر شده و مشکلاتی که پکیج دیواری برای ساکنین دارد محاسن و ویژگیهایی هم دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.

اولین حسن استفاده از پکیج استقلال استفاده و نگهداری از پکیج میباشد. که البته هزینه های این استقلال هم قطعا توسط مالک پرداخت میشود.

دومین مساله کوچک بودن فضای اشغال شده توسط پکیج دیواری است که ممکن است در یک ساختمان بزرگ خیلی نکته چشمگیری نباشد.

سومین مساله قیمت نسبتا ارزان پکیج خصوصا برای ساختمانهای کم واحد میباشد که البته این مساله در بلندمدت نیز توجیه اقتصادی ندارد.

پکیج یا موتورخانه البته در لوله کشی شوفاژ در سیستم پکیج از لوله های کمتری استفاده میشود , که این نیز میتواند برای سازنده یک حسن باشد اما ما در اینجا در حال روشن سازی عیوب و محاسن برای نفع مصرف کننده هستیم.

باوجود این صلیقه سازنده و مصرف کننده و جنبه های اقتصادی در اولویت قرار دارند و حرف اول و آخر را میزنند.

تبدیل آبگرمکن به پکیج

در بسیاری منازل هنوز استفاده از آبگرمکن دیواری یا زمینی رایج است . در این گونه ساختمانها برای گرمایش از بخاری , شومینه و نظایر آن استفاده میشیود که علاوه بر افزایش خطرات احتمالی و بیماریهای تنفسی , خرابی گهگاهی آبگرمکن باعث آزار روحی ساکنین میشود . از این رو تبدیل آبگرمکن به پکیج کار نسبتا رایج و متدوالی شده است .

تبدیل لوله کشی آبگرمکن به پکیج و نصب پکیج تابع یک سری شرایط و ضوابط است که بایستی ابتدا بررسی کنید که آیا امکان نصب پکیج وجود دارد و واگر ممکن است چقدر هزینه دارد ؟

از آنجا که آبگرمکن آب گرم مصرفی را تولید میکند از بابت لوله کشی آب سرد و گرم مشکلی وجود نداشته , مگر اینکه لوله های آب مصرفی پوسیده و مندرس شده باشند . اگر لوله های آب سرد و گرم نیز دچار پوسیدگی باشند , بهترست کار را یکسره کرده و لوله کشی آب را نیز مجددا اجرا نمایید .

در تبدیل آبگرمکن به پکیج ابتدا به لوله گاز ورودی به ساختمان یک نگاهی انداخت که آیا لوله گاز , سایز مناسبی برای نصب پکیج دارد یا خیر ؟

سایز لوله گاز پکیج

لوله گاز پکیج بایستی حداقل سایز 3/4 باشد و اگر شما در نزدیکی محلی که قرار است , پکیج نصب شود , لوله گاز 1/2 دارید و دسترسی به لوله قطورتر مثلا لوله گاز 3/4 و بالاتر یا انشعاب از لوله اصلی برایتان امکان پذیر نیست , بایستی قید استفاده از پکیج را بزنید . پکیج یا موتورخانه حداقل سایز لوله گازسان 3/4 اینچ است , و اگر برای پکیج لوله 1/2 گاز بکشیم شاید در تابستان مشکلی نداشته باشد اما در اوج سرما و با افت فشار گاز و نیاز بیشتر پکیج به گاز , به دلیل افت فشار از پکیج خاموش شده و از کار میفتد .

البته میتوان از انشعابات اصلی ساختمان برای پکیج گازرسانی را انجام داد , اما بخاطر هزینه نسبتا بالای لوله کشی گاز و دردسرهایی که دارد , معمولا انجام اینکار کمی سخت است . نکته بعدی در نصب پکیج , قرار گرفتن دودکشی با سایز مناسب در یک جای با هوادهی خوب است .

تبدیل لوله کشی آبگرمکن به پکیج دیواری

پس از اینکه خیالتان بابت لوله کشی گاز پکیج راحت شد , میتوانید با طراحی محل نصب رادیاتورها و نصب پکیج در محل مناسب , لوله کشی رادیاتورها را اغاز کنید .

روکار بودن یا توکار بودن لوله کشی پکیج نیز در نوع اجرا , مسیر اجرا , جای قرار گرفتن رادیاتورها و حتی سایز لوله کشی نیز میتواند تاثیر گذار باشد .

بهترین محل برای نصب رادیاتورها زیر پنجره های سالن و اتاقهاست . بهترست در هنگام لوله کشی یک لوله رفت و برگشت برای حوله خشک حمام نیز در نظر بگیرید . در لوله کشی رادیاتور اتاق و سالنها میتوانید برای کاهش طول لوله کشی ,رادیاتور هر قسمت را در دوسوی دیوار نصب نمایید .

در سیستم لوله کشی شوفاژ حدالامکان بایستی طول لوله کشی کاهش یافته و لوله در کف خوابیده و بالا و پایین نشود , زیرا عدول از تراز بودن در لوله کشی شوفاژ , اصطلاحا موجب سیفون شدن شوفاژ یا هواگرفتن و عدم گردش مناسب آب شوفاژ در سیستم میشود .

در زمینه لوله کشی آبگرمکن , پکیج یا موتورخانه هر سوالی از لحاظ لوله کشی و فنی داشتید متیوانید با کارشناسان ما در میان گذاشته تا در حد توان تجربیاتمان را برای شما بازگو کنیم .


1 Comment

تاسیساتی و لوله کشی یوسف آباد | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

دسامبر 15, 2019 at 10:55 ق.ظ

[…] , لوله کشی و سرویس پکیج […]

Leave a Reply

تماس فوری