چرا دور کند کولر کار نمیکنه – تشخیص دور تند و کند موتور کولر

چرا دور کند کولر کار نمیکنه – تشخیص دور تند و کند موتور کولر

دور کند کولر کار نمیکنه

چرا دور کند کولر کار نمیکنه ؟

احتمالا این سوال خیلی از کسانی است که از کولر آبی استفاده میکنند و در زمان زدن دکمه دور کند کولر به قصد روشن کردن با عدم راه افتادن کولر مواجه میشوند و مجبور میشوند تا دور تند کولر را بزنند تا کولر شروع به راه اندازی شود .

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی علت کار نکردن کولر در دور تند و کند بپردازیم . جهت دریافت خدمات ما در بخش سرویس و تعمیر کولر , عیب یابی و راه اندازی , تعویض یاتاقان کولر آبی , موتور , واترپمپ و دیگر لوازم کولر با ما تماس بگیرید تا در هرجای تهران که باشید در اسرع وقت در خدمت شما عزیزان باشیم .

تلفن : 09129750376-22537778 سراسر تهران , شبانه روزی

چرا دور کند کولر کار نمیکنه

چرا دور کند کولر کار نمیکنه ؟

تقریبا میتوان گفت که دو دلیل اصلی برای این مشکل وجود دارد . علت اصلی و شایع این است که موتور کولر معیوب شده است, حداقل میتوان با قاطعیت گفت که موتور در بخش دور کند با سوختگی سیم پیچی کولر و نقص در عملکرد بوش یا بلبرینگ های کولر مواجه است.

علت دیگری هم که به ندرت شایع بوده , این است که قطعی سیم کشی یا عیب در کلید کولر باعث نرسیدن ولتاژ شده و در این مواقع دور کند کولر کار نمیکنه.

برای مطمین شدن  از علت این امر میتوانید با استفاده از فازمتر سیم کشی و ترمینال موتور کولر را در بخش کند امتحان کنید تا از علت خرابی کولر مطمین شوید . اما اگر پیش از این خرابی , دور کند کولر کار میکرده و الان کار نمیکند, به احتمال زیاد موتور کولر معیوب شده است, به خصوص اگر بوی سوختگی هم به از کولر به مشام برسد.

جابجا بودن سیم کشی دور کند و تند و پمپ آب که در هنگام تعویض و نصب پمپ کولر آبی یا موتور ممکن است حادث شود, نیز از دلایل قطع شدن سیم دور کند و در نتیجه کار نکردن دور کند کولر میشود.

شل شدن تسمه و یا سوختن خازن کولر هم از دلایل جانبی کار نکردن موتور کولر در دور تند و کند میباشند. جدای از این مباحث و در صورت تعمیر و تعویض موتور کولر آبی سعی کنید تا ایرادات کلی که باعث سوختن موتور کولر هم میشود رفع نمایید, چرا که با وجود گرانی موتور کولر و تعمیرات مربوطه , سوختن موتور کولر به صورت متوالی برای شما سنگین تمام میشود.

خرابی یاتاقان و  پاشش آب روی موتور کولر از دلایل سوختن موتور کولر آبی است که در کسری از ثانیه اتفاق میفتد.

تشخیص دور تند و کند موتور کولر

در هنگامی که کولر سالم و در حال کار است, تشخیص دور تند و کند موتور کار سختی نیست, کلید وسطی کولر کند و کلید کناری تند یا سرعت است.

اما هنگامی که سیم کشی و کلید کولر به هم ریخته و یا موتور باز شده تشخیص دور تند و کند موتور کولر نیاز به کمی اطلاعات دارد.

برای افزایش طول عمر موتور کولر بهتر است , هر چند ساعت یکبار و به تناوب از دور تند و کند کولر استفاده کنید, تا عمر موتور کولر افزایش پیدا کند. دور کند کولر در هنگام کارکردن معمولا صدای کمتری نسبت به دور تند دارد. حرکت تسمه در دور تند نسبت به دور کند بیشتر است.

در صورتیکه سیم پیچ راه انداز کولر بسوزد, در اغلب موارد کولر با دور کند استارت نزده و بایستی با دور تند روشن شده و سپس روی کند قرار بگیرد. این حالت که دور کند کولر کار نمیکنه معمولا تا مدتی نیاز مبرمی به تعمیر موتور کولر وجود ندارد.

اگر خازن کولر ابی خراب باشد

وظیفه خازن, ذخیره برق و انتقال آن به موتور کولر در مواقع ضروری است,  تا در حداقل زمان ممکن دور موتور به حد مطلوب برسد. اگر خازن کولر ناقص عمل کند, یا بسوزد ، تنها راهکار تعویض خازن است ، زیرا موتور کولر بدون خازن عمل نمیکند, البته این مشکل در مورد کولرهایی است که از موتور خازن دار استفاده میکنند. در این حالت قدرت موتور به شدت کاسته شده و نمیتواند باعث گردش حلزونی شود .

تنظیم تسمه کولر

اگر تسمه شل یا بیش از حد سفت باشد هم ممکن است مشکلاتی برای کولر ایجاد شود . تنظیم تسمه کولر یک کار تجربی است اما تقریبا میتوان گفت که با چسباندن دو طرف تسمه به یکدیگر بایستی چند سانیمتر فاصله داشته باشند.

خرابی فول کولر

فولی که متصل به دینام کولر است بعد از مدتی بر اثر کارکرد مداوم ممکن است دچار ساییدگی شده و تسمه روی آن بکسوات کند . در این صورت انتقال انرژی از موتور به شفت کولر و پروانه به اندازه کافی انجام نشده و احتمالا دور موتور و قدرت آن کم میشود. این مشکل به خصوص در دور کند کولر خود را بیشتر نمایان میکند.

لرزش موتور کولر آبی

یکی از مشکلات شایع در هنگام کارکرد کولر , لرزش بیش از حد موتور کولر آبی است. تراز نبودن و شل بودن موتور کولر میتواند از دلایل این امر باشد و بایستی به سرعت این مساله رفع شود, چرا که حتی میتواند باعث سوختن موتور کولر آبی شود.

متصل کردن مستقیم کولر به کانال کولر نیز از دیگر دلایل این احساس لرزش است و حتما برای انتقال باد از کولر به کانال کولر بایستی از برزنت کولر استفاده شود.

علت لگد زدن کولر

به غیر از لرزش موتور کولر به طور مداوم ممکن است صداهای ناهنجاری از کولر به گوش برسد که به آن اصطلاحا لگدزدن کولر میگویند. این تنش ها ممکن است براثر فشارهای زیر باشد.

  • خرابی یاتاقان
  • خرابی دینام کولر
  • خرابی پولی یا فولی بالا و پایین
  • خرابی تسمه کولر
  • کج بودن شفت پروانه

جهت مطالعه مقاله تخصصی راجع به نحوه سرویس کولر آبی کلیک کرده تا با جزییات کار آشنا شوید .

شرکت تاسیساتی لوله کشی  پایپ سرویس آماده اجرا و تعمیرات لوله کشی آب گاز شوفاژ فاضلاب کولر موتورخانه و کلیه خدمات فنی و تاسیسات ساختمان در تهران به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی.


2 Comments

علت گیرپاژ موتور کولر | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان

جولای 22, 2021 at 11:04 ق.ظ

انجام میگردد . بسیاری هم با این ایراد مواجه میشود که دور کند کولر کار نمیکنه که میتوانید با کلیک روی لینک از علل آن آگاه شوید

سیم کشی کولر آبی | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان

آگوست 16, 2021 at 3:39 ب.ظ

[…] نشود همین سادگی میتواند به پیچیده ترین معادله بدل شود . کار نکردن دور کند کولر آبی یا دور تند آن میتواند ریشه در خرابی سیم کشی کولر داشته […]

Leave a Reply

تماس فوری