لوله کشی روکار | 09129750376

لوله کشی روکار | 09129750376

لوله کشی روکار

لوله کشی روکار , لوله کشی آب سرد و گرم ,شوفاژ و پکیج

09129750376-22537778  سراسر تهران

بازسازی لوله کشی منزل و ساختمان

اجرای لوله کشی روکار آب سرد و گرم مصرفی آپارتمان و ساختمان

اجرای لوله کشی شوفاژ آپارتمان و موتورخانه

اجرای لوله کشی پکیج شوفاژ دیواری

اجرا و تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمان

اجرا و تغییرات کلی و جزیی و اصلاحات لوله کشی گاز

نصب و تعمیرات موتورخانه , پکیج دیواری , کولر , شیرالات

لوازم بهداشتی و وسایل تاسیساتی منزل

لوله کشی روکار

لوله کشی آب روکار یا توکار

با توسعه و گسترش شهرها و پیشرفت های دهه های اخیر تقریبا تمام ساختمانهای شهری و روستایی به لوله کشی آب مجهز شدند.

اما با گذشت زمان و با توجه به تکنولوژی و لوله های فلزی قدیمی , لوله کشی ساختمانهای قدیمی و چند سال ساخت دیگر قادر به پاسخگویی به نیاز ساکنین نبوده و احتیاج به تعمیرات پی در پی دارند.

بازسازی لوله کشی راه حل این مشکلات میباشد. با بروز مشکلاتی از قبیل ترکیدگی و نشت لوله و پوسیدگی کلی لوله های ساختمان برخی مواقع مجبور خواهیم بود که لوله کشی آب و شوفاژ آپارتمان را با وجود هزینه های زیاد لوله کشی , تعمیر , بازسازی و تعویض نماییم.

تخریب و کنده کاری کف سرویس های بهداشتی , آشپزخانه و اتاقها و پس از آن درست کردن و مرمت و نقاشی آنها نه تنها از حیث هزینه که از لحاظ وقت و آلودگی و دردسر های دیگر خیلی از مالکین را به دردسر شدید خواهد انداخت.

 

لوله کشی روکار تهران

 

لوله کشی روکار آب

هر چند که خیلی از مردم با توجه به مصایب کارهای ساختمانی از انجام چنین اموری فرار میکنند با این وجود مجبور با نوسازی لوله کشی ساختمان میشویم. لوله کشی ساختمانهای نوساز همگی داخل کار یا اصطلاحا توکار اجرا میشوند, اما ترکیدگی و کاهش فشار آب و کم شدن بازدهی لوله کشی قدیمی ما را به انجام نوسازی لوله کشی واداشته و اینکه لوله کشی را روکار یا توکار اجرا نماییم.

البته بدیهی است و همه شما میدانید که لوله کشی توکار به خاطر ناپیدا بودن لوله کشی روکار آب بسیار زیباتر از لوله کشی روکار است, ولیکن به سبب هزینه های ناشی از کنده کاری و تخریب و پس از لوله کشی خرج و هزینه های بنایی تحمیل شده لوله کشی توکار بسیار گران قیمت تمام شده و باعث میشود لوله کشی به صورت روکار انجام شود.

البته اگر لوله کشی آب یا شوفاژ به صورت تمیز و با سلیقه انجام شود , خیلی هم تو ذوق نمیزند و شکیل میشود. در لوله کشی آب روکار تا جایی که میتوانیم و از لحاظ فنی و اصول لوله کشی به کیفیت لوله کشی ضربه نمیزند بایستی سایز لوله کشی را کم کرده و از لوله های ظریف تر و با قطر کمتر استفاده نماییم.

لوله کشی آب روکار را تا میتوانیم از کنار و گوشه های آپارتمان و منزل به کمترین طول سیر باید انجام شود تا کمتر در معرض دید قرار بگیرد.

لوله کشی آب سرد و گرم روکار

در برخی مواقع میتوان از داکت کشی برای زیباتر شدن لوله کشی روکار استفاده نمود. از مزایای لوله کشی روکار میتوان به قیمت مناسب لوله کشی و ارزان بودن آن و همچنین تعمیرات و تغییرات احتمالی اشاره کرد.

رفع شدن مشکل فشار آب و اصلاحات مورد دلخواه از قبیل تغییر دکوراسیون آشپزخانه یکی دیگر از ویژگیهای لوله کشی روکار مییباشد. تبدیل سیستم گرمایشی از بخاری و آبگرمکن و موتورخانه به لوله کشی پکیج دیواری نیز یکی از ویژگیهای و آپشنهایی است که لوله کشی روکار پیش روی ما قرار میدهد.

استفاده از لوله کشی آب سرد و گرم روکار پلیمری که افت فشار آب نداشته و زنگ زده و پوسیده نمیشوند نیز از خصوصیات لوله کشی روکار میباشد. در این نوع لوله کشی بایستی تا میتوانیم از بست های لوله برای ثابت ماندن, صاف بودن و استحکام بیشتر و همچنین جلوه بصری بیشتر استفاده کنیم.

در برخی اماکن و آپارتمانها میتوان لوله کشی را از روی نما انجام داد تا دکوراسیون داخلی آپارتمان شکل بهتری پیدا کند.

لوله کشی روکار آپارتمان

در بعضی از آپارتمانها و ساختمانها به شرط موافقت سایر همسایگان میتوانیم لوله کشی روکار طبقات اول را از زیر سقف پارکینگ انجام داد و از جاهای مشخص به داخل سرویس و آشپزخانه انشعاب گرفت.

البته این کار باید طوری انجام شود که عایق کاری سرویس بهداشتی و آشپزخانه صدمه نبیند. اجرا لوله کشی از نقاطی که در دید کمتری است و از کنار قرنیز ها و با سوراخ کاری دقیق به صورت زوج از مسایلی است که در لوله کشی روکار بایستی رعایت شود.

لوله کشی روکار معمولا برای لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ اجرا میشود و برای لوله کشی فاضلاب این عمل احتمالا با مشکلاتی فراگیر همراه خواهد شد. برای اصلاحات و تغییرات لوله کشی گاز نیز به صورت روکار اجرا میشود. در لوله کشی آب روکار ممکن است با چند موقعیت از لحاظ نوع و مبدا لوله کشی مواجه شویم.

لوله کشی روکار از کنتور آب شهری , پمپ تحت فشار یا منبع ذخیره آب ساختمان .در این موارد ما بایستی یک لوله آب سرد به داخل واحد یا موتورخانه بکشیم. در لوله کشی آب سرد به موتورخانه بایستی با توجه به تعداد واحدها سایز لوله کشی را انتخاب کرده و اجرا کنیم. زیرا حجم آب مصرفی به تعداد واحدها و مساحت آنها بستگی دارد.

لوله کشی آپارتمان

در لوله کشی آب سرد به داخل واحدها گرمایش خانه یا آپارتمان ما احتمالا پکیج یا آبگرمکن میباشد. پس در این صورت یک لوله آب سرد تک از مبدا لوله کشی که معمولا  پس از کنتور آب یا پمپ است , برای تغذیه آب سرد مصرفی به پکیج دیواری , زمینی یا آبگرمکن میکشیم.

در اینجا نیز متراژ آپارتمان برای ما برای تعیین قطر لوله مهم میباشد. معمولا بهتر است برای اینکار از لوله 25 یا 32 استفاده کرد . البته اگر واحد آپارتمانی حدود 50 متر باشد بسته به فاصله این لوله کشی ممکن است لوله 20 نیز پاسخگوی نیاز باشد. اما بهتر است این لوله آبرسانی کمتر از 25 میلیمتر قطر نداشته باشد.

بدیهی است که اگر از لوله پنج لایه استفاده کنیم از لحاظ آبدهی بهتر از لوله تک لایه پلیمری میباشد.

لوله کشی شیرالات

پس از رساندن لوله آب مصرفی به سیستم گرمایشی نوبت به سایز بندی لوله های روکار داخل واحد میرسد.

برای لوله کشی آب سرد و گرم از آبگرمکن و پکیج به سرویس ها اگر تعداد مصرف کننده ها و سرویسهای بهداشتی , آشپزخانه و سایر موارد زیاد باشد بایستی حتما از لوله 25 برای لوله های اصلی و لوله های 20 برای لوله کشی های فرعی استفاده کنیم. برای واحدهای زیر 70 متر بسته به شرایط میتوان کل لوله کشی روکار را با لوله اتصالات20 انجام داد.

اگر واحد کمی بزرگتر شود و تعداد شیرالات بیشتر شوند شاید تا چند انشعاب از لوله 32 نیز استفاده کرد. این سایز بندی و انتخاب سایز را معمولا لوله کش ها با توجه به تجربه مشخص خواهند کرد. لوله کشی سرد و گرم بایستی به صورت موازی و با بست کاری منظم انجام شده تا رخ قابل قبولی پیدا کند.

زیرا لوله های گرم به علت عبور آب گرم از آنها پس از مدتی شل شده و خود را ول میکنند. البته اگر خوب بستکاری شوند این مشکل پیش نخواهد آمد.

لوله کشی سرویس بهداشتی

اتصالات و زانوهای متصل به شیر نیز بایستی با پیچ و رولپلاک به دیوار محکم شوند. در لوله کشی آب روکار باستی کوتاه ترین مسیر برای لوله کشی انتخاب شود. محل قرار گیری و در صورت امکان تغییر جای آبگرمکن و پکیج را ابتدا مشخص کرده و لوله کشی را در ذهن خود طراحی کرده و شروع میکنیم.

در برخی مواقع از همان ابتدا خط سیر لوله کشی آب به دو قسمت تقسیم بندی میشود. لوله کشی به آشپزخانه , لوله کشی به ماشین لباسشویی و ظرفشویی , لوله کشی به حمام لوله کشی به توالت ایرانی و فرنگی , لوله کشی به روشویی , لوله کشی آب شیرهای شستشو لوله کشی به فلاش تانک , لوله کشی به سیفون ایرانی , لوله کشی به تراس , بالکن و حیات , لوله کشی به یخچال ساید , لوله کشی بیده و والهنگ از اصلی ترین لوله کشی هایی است که احتمالا در لوله کشی آب روکار بایستی انجام شوند.

لوله کشی آشپزخانه

مکان های اصلی لوله کشی آب نیز عبارتند از , آشپزخانه , حمام و توالت اگر این سه مکان نزدیک و کنار هم باشند طول لوله کشی بسیار کمتر شده و کار ما نیز ساده تر شده و قیمت و هزینه آن نیز کاسته میشود.

در هنگام طراحی و اجرا کار نیز باید به موانع پیش آمده نیز توجه ویژه نمود. باز شدن درب و پنجره ها پس از اجرای لوله کشی و سایر محدودیت های که ممکن است پس از لوله کشی برای ساکنین پیش بیاید نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

در ضمن لوله کشی آب سرد و گرم روکار باید طوری اجرا شود که کمتر در معرض آسیبهای فیزیکی و غیر فیزیکی قرار بگیرد.

بهترین نوع لوله کشی پکیج

حرارت بیش از حد و سرما میتواند از عواملی باشد که موجب صدمه به لوله و اتصالات شوند. به همین خاطر بهتر است لوله هایی که در محیط هوای آزاد قرار دارند عایقکاری شده تا هم از گزند سرما به دور باشند و هم نور خورشید به آنها لطمه ای نزند.

عایق کاری برای هر دو نوع لوله کشی سبز تک لایه و پنج لایه در محیط آزاد به شدت توصیه میگردد. در مسیر لوله کشی نیز سعی کنید از لوله ها از کنار وسایل گازسوز و شعله آنها دور باشند تا از حرارت آن مصون باشند.

در لوله کشی آب روکار از اتصالات مشترک با لوله کشی توکار استفاده میشود , منتهای مراتب برخی از اقلام آنها کمی متفاوت میباشند. استفاده از زانوهای یک سر دنده بست دار و و زانوهای اصطلاحا زانو مخلوطی از رایج ترین کارها در لوله کشی آب روکار هستند.

در بسیاری از آپارتمانها سیستم گرمایش از موتورخانه میباشد و تغییرات لوله کشی آب بایستی بر این مبنا انجام شود. در لوله کشی سرد و گرم روکار موتورخانه ای یا دو لوله آب سرد و گرم مستقیما از موتورخانه به داخل واحد آمده و پس از نصب شیر فکله های ورودی لوله کشی آب صورت میگیرد و یا لوله کشی از ابتدای ورودی واحد انجام میشود .

زیرا معمولا لوله های آسیب دیده لوله های کف کار و آپارتمان میباشند و لوله های رایزر کمتر مورد صدمه قرار میگیرند. در این نوع لوله کشی هم با رعایت اصول لوله کشی روکار از کناره دیوار از ورودی آب استارت خواهیم زد.

لوله کشی روکار پکیج

در لوله کشی شوفاژ روکار نیز قوانینی است که مختص لوله کشی شوفاژ است و بایستی رعایت شود. گردش آب از اصول لوله کشی شوفاژ میباشد. هدف از لوله کشی شوفاژ رساندن آب گرم شوفاژ از موتورخانه و پکیج به رادیاتور ها و گرم شدن محیط و بازگشت دوباره آنها به موتورخانه و پکیج و گرم شدن مجدد آب شوفاژ میباشد.

سایز مناسب لوله کشی روکار پکیج برای گردش مناسب آب شوفاژ و مسیر لوله کشی با توجه به تعداد رادیاتور ها مساحت زیربنای لوله کشی و شکل هندسی بایستی با یک طراحی مناسب انتخاب شده ؛ طوریکه از لحاظ فنی و محدودیتها موجود به لحاظ فنی استاندارد اجرا شود.

لوله کشی شوفاژ روکار هم به صورت یک زوج لوله رفت و برگشت از موتورخانه و پکیج شروع شده و با انشعاب گیری و تقسیم بین رادیاتور ها به کار خود پایان میدهد. لوله کشی روکار در گذشته با لوله های گالوانیزه انجام میشده اما با ظهور لوله اتصالات پلیمری تک لایه و پنج لایه دیگر از لوله فلزی خصوصا در لوله کشی روی کار خبری نیست.

عدم زنگ زدگی , پوسیدگی و خورندگی از مزایای لوله های پلیمری میباشد اما در کنار این مزایا لوله های پلیمری نکات منفی هم دارند که باید با برطرف کردن آنها به مشکل برنخوریم.

لوله کشی رادیاتور شوفاژ

لوله کشی تک لایه روکار بسیار شکیل و زیبا اجرا میشود اما برای لوله کشی رادیاتور شوفاژ و  آب گرم شل شدن و خمیدگی از مشکلاتی است که با آن مواجه میشویم.

برای رفع این مشکل بهتر است بست های لوله کشی را با فواصل نزدیک نصب کنیم. این بست زنی باعث میشود که لوله کشی تک لایه مستحکم تر انجام شده و به زیباتر به نظر برسد.

پوشاندن لوله های روکار با داکت نیز از دیگر ترفندهایی است که میتوان بوسیله آن لوله های محکم و مخفی کرد. برای لوله کشی روکار آب سرد و گرم و شوفاژ همچنین میتوان از لوله اتصالات پنج لایه استفاده نمود.

لوله کشی پنج لایه در حال حاضر بهترین لوله از لحاظ استحکام چه برای لوله کشی روکار و چه برای لوله کشی توکار میباشد.

البته کار کردن با لوله اتصالات پنج لایه ساده به نظر میرسد اما ریزه کاریها و جزییاتی دارد که بسیار مهم میباشند.

لوله کشی پنج لایه روکار

لوله های پنج لایه به علت اینکه در بسته بندی و حین خرید به صورت مدور هستند بایستی در حین اجرای لوله کشی روکار باید با دقت صاف شوند . در لوله کشی پنج لایه از دو نوع اتصالات با دو گونه متفاوت به لوله وصل میشوند.

لوله کشی با اتصالات پرسی

لوله کشی با اتصالات کوپلی

البته انواع مختلف با برندهای گوناگون دیگر و اتصالات دیگری مانند اتصالات مهره ماسوره ای نیز وجود دارند که رواج چندانی ندارند اما از نظر اجرا لوله کشی یکسان بوده و تفاوت آنها در نوع اتصالات و شیوه متصل شدن لوله به اتصالات میباشند.

لوله های پنج لایه برای انواع لوله کشی توکار و روکار بسیار مناسب هستند و میتوان گفت در حال حاضر بی رقیب ترین لوله از بعد فنی لوله اتصالات پنج لایه هستند. البته این بدان معنی نیست که این لوله ها بی نقص باشند اما از لحاظ تحمل حرارت آب گرم مصرفی و آب شوفاژ , پوسیدگی , جرم گرفتن و کم شدن دبی آب در مجموع از انواع لوله های پلیمری تک لایه و آهنی بسیار مرغوبتر هستند.

در نوع پرسی اتصالات برای اجرا لوله کش به دستگاه پرس ویژه ای نیاز دارد. در انواع کوپلی و دنده ای اتصالات نیز لوله کشی با یک آچار و برقو قابل انجام میباشد.

با تمام این تفاصیل لوله کشی خوب فقط به لوله و اتصالات مرغوب احتیاج نداشته و بایستی لوله کشی با سلیقه و تجربه خود بهترین اجرا خود را خصوصا در نوع روکار انجام دهد.

نحوه لوله کشی روکار پکیج

نحوه لوله کشی روکار پکیج , آب و شوفاژ میتواند در برخی از ساختمانها به صورت مقطعی انجام پذیرد.

یعنی با توجه به دکوراسیون و سیستم منزل جاهایی را که کارفرما میخواهد با کنده کاری و مکانهایی را نیز که به ناچار با توجه به وضعیت و هزینه های آن مجبور هستیم مانند سرویس های بهداشتی و حمام روکار کنیم.

علت این کار هم کم شدن از هزینه هایی مانند کنده کاری و عایق کاری و بنایی سرویسهای بهداشتی هستند که ممکن است کمی برای مالک ساختمان گران تمام شده و هزینه اش زیاد شود.

در لوله کشی های روکار باید توجه کنید که لوله کشی آب سرد و گرم و رفت و برگشت شوفاژ به صورت زوج نصب شوند که شکل ظاهری و مرتب تری به خود بگیرید.

البته کمی فاصله بین دو لوله الزامی است زیرا اتصال بین دو لوله سرد و گرم ممکن است باعث تبادل گرمایی شود که این مساله میتواند در ادامه مشکل ساز باشد. در برخی مواقع لوله کشی را میتوان برای آب سرد یا آب گرم به تنهایی انجام داد.

البته این مورد بسیار نادر پیش آمده اما ترکیدگی لوله آب گرم یا سرد به تنهایی , آبرسانی سرد یا گرم به تنهایی , گرفتگی داخل لوله از دلایلی هستند که بعضا ما را مجاب به انجام چنین کاری میکند تا علاوه بر رفع مشکل از هزینه های ما کم کنند.

دستمزد لوله کشی اب

دستمزد لوله کشی اب روکار نیز با توجه به متراژ , زیربنا و لوله اتصالات ونوع لوله کشی متفاوت میباشد. برای لوله کشی روکار اجرت و دستمزد از قبل تعیین شده ای وجود ندارد و بیشتر به توافق بین لوله کش و کارفرما بستگی دارد. اما حدود قیمت لوله کشی روکار آب سرد و گرم روکار برای واحد 50 تا 70 متری با اجرت حدودی 300 هزار تومان تا 600000 تومان متغیر است .

البته بسته با طول لوله کشی و فاصله سرویسها از هم حدود 200 تا 500 هزار تومان هم هزینه اتصالات و لوله ها نیز میباشد.

برای لوله کشی شوفاژ روکار نیز اجرت لوله کشی بین 400000 تومان تا 1200 هزار تومان متغیر میباشد. این تلورانس و تغییرات قیمتی به دلیل تغییرات متراژ , وجود کنده کاری و سوراخکاری , باز و بست شیرالات و رادیاتور ها , مبدا لوله کشی و المانهای دیگر میباشد.

برای اطلاع دقیق از هزینه اجرت و دستمزد و لوله کشی واحد آپارتمانی یا ساختمان خود با ما تماس بگیرید تا از قیمت روز لوله کشی مطلع شوید.

 


5 Comments

تاسیساتی و لوله کشی دروس | خدمات تاسیساتی تهران 09129242783

اکتبر 21, 2019 at 9:45 ق.ظ

[…] لوله کشی روکار و توکار آب سرد و گرم مصرفی […]

تاسیساتی و لوله کشی قیطریه | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

اکتبر 27, 2019 at 12:56 ب.ظ

[…] لوله کشی روکار | 09129750376 […]

لوله کشی خیابان شریعتی 09129242783 | خدمات تاسیساتی تهران 09129242783

دسامبر 7, 2019 at 11:39 ق.ظ

[…] لوله کشی روکار و توکار رادیاتور و آب سرد و گرم . […]

تاسیساتی و لوله کشی عباس آباد | خدمات لوله کشی تهران 09129750376

دسامبر 12, 2019 at 8:39 ق.ظ

[…] لوله کشی روکار و توکار آپارتمان و […]

لوله کشی شیخ بهایی 09129242783 | خدمات تاسیساتی تهران 09129242783

دسامبر 16, 2019 at 10:10 ق.ظ

[…] ترکیدگی و نشت یابی , لوله کشی روکار و […]

Leave a Reply

تماس فوری