لیست لوازم مورد نیاز گرمایش از کف

لیست لوازم مورد نیاز گرمایش از کف

لوازم مورد نیاز گرمایش از کف

در این نوشته به بررسی لوازم مورد نیاز گرمایش از کف آبی میپردازیم. ابتدا لازم است که کلیات راجع به نحوه عملکرد سیستم گرمایش از کف واگویه کنیم. سیستم گرمایش از کف یک سیستم گرمایشی است که در آن به جای اینکه گردش آب داغ داخل رادیاتورها باعث گرمایش محیط شوند از عبور آب از داخل لوله ها استفاده میشود. اما به دلیل نکات فنی که وجود دارد بایستی از یک سری مقررات و استاندارداها پیروی شود.

برای اجرای سیستم گرمایش از کف هر محیط مسکونی یا غیر مسکونی را به چند منطقه تقسیم بندی کرده و این تقسیم بندی بایستی طوری انجام شود که هر بخش بین 85 تا 95 متر طول لوله مصرف شود. معمولا به ازای هر مترمربع 4متر طول لوله چرخیده و بر این مبنا هر زون حدود 20 تا 25 بایستی محاسبه شود. البته طول مسیر از کلکتور تا محل نیز محاسبه شود.

بعد از تقسیم بندی کف بایستی یک جایی در میانه محیط محلی برای نصب کلکتور پیدا کرده تا سیستم لوله کشی گرمایش از کف را آز آنجا آغاز کنیم. اما قبل از اجرای لوله کشی بایستی برای عایق بندی از فوم و عایق های مخصوص استفاده شود. برای کنترل هر قسمت از سیستم گرمایش از کف بر روی یک کلکتور یک انشعاب ایجاد کرده و همان قسمت اختصاص میدهیم. هر بخش یک انشعاب به کلکتور رفت و یکی به کلکتور برگشت دارد. از پکیج و سیستم گرمایش از کف نیز نیاز به یک لوله کشی داریم. یک سری از قطعات نیز لوازم مورد نیاز گرمایش از کف هستند که به صورت سلیقه ای و بسته به شرایط انتخاب میشوند.

لوازم مورد نیاز گرمایش از کف

لیست لوازم مورد نیاز گرمایش از کف

همانطور که گفته شد برخی از اقلام ضروری بوده و بعضی از لوازم گرمایش از کف آپشنال میباشند. در ادامه لیست تجهیزات گرمایش از کف و لوازم جانبی را آورده ایم.

عایق گرمایش از کف

عایق گرمایش از کف برای ایزولاسیون گرمایش از کف لازم است. انواع فوم و یونولیت برای عایق بندی استفاده میشود و از بخش از اصلی ترین لوازم مورد نیاز گرمایش از کف محسوب میشود. فوم شانه تخم مرغی, فوم متالایز, فوم XPE,فوم الاستومری و فوم پلی اتیلن PE از انواع عایق های گرمایش از کف محسوب میشوند. قیمت این نوع لوازم از حدود مترمربعی 70 هزار تومان تا 120 هزار تومان تمام میشود.  قیمت فوم شانه تخم مرغی گرمایش از کف نسبت به سایز انواع عایقها گران قیمت تر است اما به دلیل اینکه نیاز سیستم را به بست کم میکندد و کار اجرای سریع و راحت و مرتب پیش میرود, ارزش دارد.

لوله گرمایش از کف

بهترین لوله برای اجرای سیستم گرمایش از کف لوله های پنج لایه هستند. برند نیوپایپ و سوپرپایپ از معتبرترین مارکها بوده و بهتر است از برندهای متفرقه و به خصوص لوله های چینی و وارداتی استفاده نشود. سایز لوله پنج لایه مورد نیاز گرمایش از کف که مهمترین لوازم و تجهیزات این سیستم هستند, سایز 16 بوده و به ندرت از لوله های تک لایه پکس نیز استفاده میشود. در حال حاضر قیمت لوله 16 نیوپایپ متری 17 تا 22 هزار تومان به فروش میرسد.

بست گرمایش از کف

بست های گرمایش از کف برای تثبیت لوله روی عایق استفاده میشوند. بست خاردار و بست ریلی از انواع بستهای موجود بوده و قیمت آنها نسبت به دیگر لوازم مورد نیاز زیاد نیستند. در صورتیکه فوم شانه تخم مرغی استفاده شود نیازی به به کارگیری بست وجود نداشته و فوم های شانه تخم مرغی مسیرهای مخصوصی برای عبور لوله کشی دارند.

کلکتور  گرمایش از کف

کلکتور گرمایش از کف یک قطعه لوله ای با چند انشعاب است که معمولا از فلز برنج ساخته میشود. کلکتورهای گرمایش از کف یک سایز اصلی مثلا 1 اینچ داشته که بر روی آنها روزنه های فرعی با انشعاب کوچکتر مثلا 1/2 روی آنها ایجاد شده است. انشعاب گیری شیر و سایز تجهیزات بر روی کلکتور انجام میشود. لوله اصلی از پکیج یا موتورخانه وارد کلکتور رفت شده و با توزیع بین بخش های مختلف گرمایش از کف به کلکتور برگشت منتقل و از آنجا به مولد گرمایشی باز میگردند. کلکتور گرمایش از کف نیوپایپ , نیوکلکتور, کلکتور آلومنیومی و کلکتور سوپرپایپ از انواع مختلف کلکتور گرمایش از کف هستند. کلکتورهای بر حسب سایز لوله اصلی و تعداد خروجی و سایز فرعی نام گذاری میشوند. مثلا یک کلکتور با سایز اصلی 1 اینچ و تعداد خروجی های 5 با سایز 1/2 به اسم کلکتور 1 اینچ 5b 1/2 شناخته میشود. کلکتورهایی با سایز 11/4 و بیشتر در سایز اصلی و تعداد خروجی های تا 12 عدد و فرعی های تا 3/4 نیز وجود دارند و البته به ندرت استفاده میشوند.

جعبه کلکتور

جعبه کلکتور یک باکس فلزی یا جعبه پلیمری است که کلکتورهای رفت و برگشت در آن جای میگیرند. جعبه کلکتورهای بسته به طول کلکتورها استفاده شده و به تناسب آنها تهیه میشوند. جعبه کلکتور 45 در 45 کوچکترین و جعبه کلکتور 130 سانتیمتری بزرگترین سایز جعبه کلکتور هستند.

از دیگر لوازم مورد نیاز گرمایش از کف برای نصب کلکتور پایه کلکتور است که بایستی به داخل جعبه کلکتور پیچ شده و کلکتور روی آن قرار بگیرد. علاوه بر این  به بست کلکتور برای مهار کلکتور نیز نیاز داریم. هر جعبه کلکتور نیاز به دو پایه برای دو کلکتور و 4 بست برای مهار آنها نیاز دارد.

شیر کلکتوری

شیر کلکتوری یک نوع ball valve یا شیر توپی نیم دور است که بر روی انشعابات و ورودی کلکتور نصب میشود. برخی از کلکتورها مانند  نیوکلکتور روی خود شیر هم دارد. شیرهای کلکتور ممکن است یک سر روپیچ و یک سر توپیچ باشند و از یک سمت به کلکتور و از سمت دیگر به لوله های گرمایش از کف متصل شوند و ممکن است از سمت لوله کوپلینگی باشند که به شیر کلکتوری یک سرکوپل معروف هستند. سایز شیرهای معمولا 16*1/2 هستند. هر بخش دارای یک شیر رفت و یک شیر برگشت برای کنترل و قطع و وصل است. درپوش کلکتور نیز برای انسداد موقت یا دایم سوراخ هایی که فاقد کارهایی هستند, از لوازم مورد نیاز گرمایش از کف هستند.

ایرونت یا شیر هواگیری

برای تخلیه احتمالی هوای سیستم گرمایش از کف نیاز به نصب یک شیر هواگیری دستی یا ایرونت یا شیر هواگیری خودکار است. معمولا این شیرهای هواگیری گرمایش از کف در قسمت انتهایی نصب میشوند.

پمپ گرمایش از کف

برای تسهیل و بهبود گردش آب داغ در سیستم گرمایش از کف از لوازم مورد نیاز میتوان به پمپ گرمایش از کف اشاره کرد.  این پمپ ها معمولا به صورت ترموستاتیک در کنار کلکتور نصب میشوند.

تروستات گرمایش از کف

در برخی موارد میتوان از شیر ترموستاتیک گرمایش از کف هم استفاده کرد. اما به طور کلی برای کنترل هوشمند سیستم گرمایش از میتوان از وجود ترمستات های در انتهایی کلکتور بهره برد. البته این ترموستاتها بیشتر استفاده لاکشری داشته و کارایی خود را پس از مدتی از دست میدهند.

در صورت نیاز به استعلام قیمت و خرید لوازم مورد نیاز گرمایش از کف با پایپ سرویس نمایندگی نیوپایپ تماس بگیرید.


Leave a Reply

تماس فوری