بهترین عایق رطوبتی سرویس بهداشتی چه ویژگی هایی دارد؟

  • 0

بهترین عایق رطوبتی سرویس بهداشتی چه ویژگی هایی دارد؟

Category : پایپ سرویس

در پروسه ساخت و بازسازی سرویس بهداشتی اجرای بهترین عایق رطوبتی سرویس بهداشتی و کف میتواند, موجب افزایش طول عمر سرویس بهداشتی و جلوگیری از دردسرها و مخارج تعمیراتی در آینده شود. از آنجا که شستشوی و رطوبت بخشی اجتناب ناپذیر از کارکرد یک سرویس بهداشتی و حمام هستند, ایزولاسیون رطوبتی درجه یک, نه یک آپشن بلکه یک اجبار محسوب میشود. عایق رطوبتی متریال و لایه هایی هستند که اجازه عبور آب و رطوبت را از یک سمت به سمت دیگر نمیدهند.

با توجه به تنوع نسبی در انواع عایق سرویس بهداشتی و کف حمام وحتی آشپزخانه و پشت بام بهتر است, ابتدا با انواع و روش های مختلف آب بندی و عایق کاری سطوح مختلف آشنا شویم.

1- قیروگونی

2- ایزوگام

3- انواع عایق های مایع, جامد و پلیمری نانو

هر یک از موارد فوق کاربردها , مزایا و معایبی داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بهترین عایق رطوبتی سرویس بهداشتی

بهترین عایق رطوبتی سرویس بهداشتی چیست؟

با توجه به ویژگی ها و خصوصیات انواع عایق های مناسب برای سرویس بهداشتی در مجموع میتوان قیروگونی را بهترین عایق رطوبتی سرویس بهداشتی دانست, اما بنا به دلایل مختلفی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم, استفاده از قیروگونی همیشه اجرایی و عملیاتی نیست. عایق بندی کف حمام و سرویس بهداشتی هم در هنگام ساخت بنا و هم در زمان تعمیرات سرویس بهداشتی, تبدیل توالت ایرانی به فرنگی و رفع نشتی های احتمالی کاربرد زیادی دارد.

قیروگونی

قیروگونی از قدیمی ترین عایق های رطوبتی محسوب میشود. این نوع عایق در تعداد لایه های مختلف بسته به میزان رطوبت و حساسیت مکان در نقاط مختلفی از ساختمان کاربرد دارد. برای عایق رطوبتی سرویس بهداشتی توالت و حمام که آبریزی و شستشوی نسبتا زیادی دارد, استفاده از قیروگونی دولایه بهترین عایق رطوبتی است. عایق تک لایه قیروگونی, تشکیل از دولایه قیر و یک لایه گونی در میانه, و عایق دولایه تشکیل شده از سه مرحله قیرپاشی و دولایه گونی در بین هر مرحله از قیراندود کردن که این نوع عایق کاری تقریبا صددرصد مطمین است.

عایق قیرگونی سرویس بهداشتی از این نظر مطمین است که هر نوع ترک و نشتی حاصل از نشت ساختمان و سوارخ شدن به تدریج خود به خود ترمیم میشود. در واقع به دلیل وجود لایه های مختلف قیر, در صورت ایجاد ترک یا شکاف با حرکت قیر به سمت قسمت آسیب دیده پر شده و این مساله باعث طول عمر بسیار بالای عایق سرویس بهداشتی و حمام میشود.

اجرای قیروگونی به دلیل آلودگی و کثیف کاری که دارد و همچنین قیمت نسبتا بالاتر آن نسبت به ایزوگام و دیگر عایق های رطوبتی کمی مشکل بوده و در همه جای امکان اجرا ندارد.

ایزوگام

ایزوگام یک عایق پیش ساخته محسوب میشود که با استفاده از انواع قیر طبیعی یا مصنوعی و لایه های پلیمری ساخته میشود. ایزوگام یک عایق مقرون به صرفه بوده و نصب آن نسبت به قیروگونی خیلی راحت تر و تمیزتر است. ایزوگام یک عایق روتین و پرمصرف بوده که در حال حاضر به دلیل ویژگی های مذکور استقبال زیادی از آن میشود. سرعت اجرای ایزوگام نیز نسبت به دیگر عایق های رطوبتی بیشتر است.

عایق های پلیمری

در سال های اخیر عایق های پلیمری زیادی با برندهای مختلف به بازار عرضه شده اند. برخی ازاین عایق ها به صورت ترکیب با ملات سیمان , برخی به صورت رنگ روی ملات و بعضی از آنها برای بندکشی استفاده میشوند که تمامی این عایقها میتواند به عنوان یک مکمل خوب باشد, اما هرگز به تنهایی نمیتواند یک عایق مستقل محسوب شود. عایق های پلیمری بعضا در تعمیر نشتی ها و عایق بندی کف سرویس بهداشتی میتواند از تخریب کنده کاری جلوگیری کرده و بدون نیاز به تخریب سرویس بهداشتی کار آب بندی و رفع نشتی سرویس بهداشتی را انجام دهد.

عایق کف حمام

عایق کف حمام و سرویس بهداشتی از لحاظ اجرایی و مواد اولیه هیچ تفاوتی با هم نداشته و برای حمام هم بهترین عایق قیروگونی محسوب میشود. تنها فرق عایق کاری حمام در ارتفاع آن است که به دلیل پاشش آب در سطح بالاتر و به صورت مداوم , ارتفاع عایق حمام نسبت به سرویس بهداشتی بیشتر است.

ارتفاع عایق کاری سرویس بهداشتی

از آنجا که در یک سرویس بهداشتی توالت و حمام, شستشو و پاشش آب موجب نفوذ آن به دیوارهای سرویس میشود و میواند موجب ایجاد نم و رطوبت در دیوار و به بارآوردن تخریب و خسارت شود, بسته به نوع عایق , شرایط سرویس بهداشتی و حمام و نصب تجهیزات روی دیوار هم ادامه پیدا میکند. مثلا در بدنه حمام هایی که کابین دوش نصب میشوند ممکن است ایزوگام تا ارتفاع 180 سانتیمتری هم اجرا شود. برای عایق کاری بدنه به دلیل وزن پایین و قدرت چسبندگی ایزوگام بهتر است قیروگونی عمل میکند. در مورد سرویس توالت دستشویی ارتفاع عایق کاری معمولا بین 50 تا 60 سانتیمتر و در حمام های معمولی در حدود 90 تا 100 سانتیمتر است. البته در برخی ساختمانها بنا به شرایط ویژه ممکن است به درخواست مالک یا مجری طرح کل بدنه سرویس بهداشتی نیز عایق رطوبتی شود.


Leave a Reply

تماس فوری