سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان چطور محاسبه میشود؟

سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان چطور محاسبه میشود؟

سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان

در این مطلبه سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان میپردازیم.

اجرا و تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمان تهران لوله کشی پوش فیت و پلیکا

09129750376 – 22537778 سراسر تهران

اجرا و تعمیرات لوله کشی ساختمان و تاسیسات .

بازسازی لوله کشی فاضلاب ساختمان و آپارتمان, اجرای و اتصال لوله کشی فاضلاب ساختمان با اگو شهری, لوله کشی ساختمان مسکونی و اماکن تجاری اداری, اصلاحات و تغییرات لوله کشی فاضلاب آپارتمان, اجرا و تعمیر فاضلاب کشی با انواع لوله اتصالات لوله کشی پلیکا , پوش فیت , پلی اتیلن و چدن

عیب یابی , رفع نشتی و تعمیر سیفون توالت ایرانی, جابجایی و تغییرات لوله کشی فاضلاب سرویس بهداشتی , حمام , دستشویی , توالت ایرانی و فرنگی و آشپزخانه , بازسازی و تعمیرات لوله کشی آب , شوفاژ و گاز ,تعمیرات موتورخانه , پکیج , کولر و تاسیساتی سرمایشی و گرمایشی.

نمایندگی پوش فیت پلی ران

سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان

اصول لوله کشی فاضلاب

آب مصرفی شده و مواد دفعی مایع و نیمه جامد را فاضلاب مینامند. برای دفع و خارج کردن این فاضلاب که بوی بدی دارند لوله کشی فاضلاب صورت میگیرد.

اصول لوله کشی فاضلاب عبارتست از آب بندی لوله اتصالات , شیب بندی مناسب و سایز بندی متناسب با توجه با استفاده و مصرف لوله فاضلاب. لوله کشی فاضلاب معمولا در نقاط زیر با سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان از قبل تعیین شده, انجام میشود.

-لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی در کف توالت با سایز 10 

-لوله کشی توالت فرنگی در کف سرویس بهداشتی با قطر 10

-لوله کشی فاضلاب روشویی معمولا در دیوار و بعضا در کف سرویس بهداشتی 63 یا 75

-لوله کشی کفشوی حمام در کف حمام 63 , 75 و 90

-لوله کشی کفشوی توالت فرنگی و سرویس بهداشتی در کف سرویس با سایز 63 یا 75

-لوله کشی کفشوی آشپزخانه در کف آشپزخانه با سایز 63 یا 75

-لوله کشی سینک آشپزخانه معمولا در دیوار و در برخی مواقع در کف با قطر 63 یا 75

-لوله کشی فاضلاب ماشین لباسشویی و ظرفشویی در دیوار آشپزخانه با قطر 63 یا 75 و به ندرت 50

-لوله کشی کفشوی لاندری یا رختشورخانه در کف و برای ماشین ها در دیوار لاندری با سایز 63 یا 75

لوله کشی وال هنگ و بیده نیز بسته به نوع دستگاه در کف یا دیوار سرویس بهداشتی با سایز 10

-لوله کشی کفشوی پارکینگ , زیرزمین , پشت بام , بالکن , تراس , حیات خلوت و مشاعات در کف مکان مورد نظر از سایز 63 تا سایز 125

انتخاب سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان

لوله کشی فاضلاب خانگی به منظور جمع آوری و هدایت آب ها و فاضلابهای کثیف حاصل از شستشو , استحمام , بارندگی و توالت به چاه فاضلاب یا سیستم فاضلاب شهری انجام میشود.لوله کشی فاضلاب ساختمان تهران میتوان گفت که هر جایی که از آب استفاده میشود حتما یک راه آب فاضلاب نیز در انجا بایستی وجود داشته باشد. سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان یکی از مهم ترین بخشهای طراحی و اجرای لوله کشی فاضلاب برای اجرای با کیفیت و استاندارد فاضلاب کشی ساختمان است.

سایز بندی لوله کشی فاضلاب در هر قسمت بستگی به نوع فاضلاب آن بخش دارد. برای فاضلاب توالت باید حداقل سایز لوله 100 میلیمتر قطر داشته باشد. اما برای لوله کشی آشپزخانه این سایز لوله بزرگ میباشد و بیش تر از سایزهای 63 تا 75 میلیمتر استفاده میشود.

اما برای لوله های اصلی و رایزرها بسته به تعداد و نوع انشعابات معمولا از سایز 110 , 125 یا بالاتر استفاده میشود.

سایز لوله کشی فاضلاب توالت

در لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی در کف سرویس تنها یک خروجی کاسه توالت میباشد که بر روی سیفون یا شتر گلویی قرار میگیرد. شتر گلویی توالت های خانگی معمولا سایز 110 یا 100 پوش فیت , پلیکا , پلی اتیلن و چدن نصب میشوند و برای برخی اماکن عمومی و پررفت و آمد از سایز 125 استفاده میشود. نصب سیفون یا شترگلویی توالت ایرانی برای این است  که مقداری آب همیشه در آن جمع میشود و از نفوذ بوی بد و نامطبوع فاضلاب و چاه به داخل منزل و محیط جلوگیری کند.

لوله کشی فاضلاب توالت ایرانی

معمولا دهانه سیفون ها کمی لوله اضافه کرده تا کاسه توالت درست داخل آن قرار بگیرد. طرف دیگر سیفون نیز بوسیله یک زانو 45 درجه به لوله افقی با همان سایز به سمت لوله اصلی فاضلاب که عمودی میباشد به چاه یا فاضلاب شهری منتقل خواهد شد.

برای تخلیه گاز های موجود در فاضلاب نیز از سیستم ونت استفاده میشود که به در آن پس از سیفون توالت یک لوله با سایز 40 ,50 یا 63 به سمت پشت بام نصب میشود. سیفون توالت ایرانی حتما باید به صورت تراز نصب و جای گذاری شود. در توالت ایرانی به لوله کشی فاضلاب با سایز 63 یا 75 نیز برای روشویی تعبیه میشود.

نحوه لوله کشی فاضلاب

نحوه لوله کشی فاضلاب نیز به این صورت است که لوله کشی از کف و بدنه سرویس های بهداشتی از قطر کم به سمت قطر زیاد و لوله اصلی انجام میشود.

به عنوان نمونه نمی توان یک لوله سایز 10 توالت  را به لوله با قطر کوچکتر وصل نمود . به این نوع لوله کشی فاضلاب معکوس گفته میشود که یک کار غیر اصلی است.

در لوله کشی فاضلاب بسته به نوع جنس برای آب بندی لوله و اتصالات فاضلاب از چسب , اورینگ و جوش استفاده میشود که بایستی با دقت و وسواس انجام شده ,سعی کنید از چسب های مرغوب و تاریخ دار مانند تارگت و اورینگهای نو و آلمانی استفاده نمایید.

در جوش دادن لوله های پلی اتیلن هم بایستی دقت کرد تا از هرگونه بر آمدگی داخلی جلوگیری شود تا احیانا باعث گرفتگی لوله در آینده نشود.

سایز لوله کشی توالت فرنگی

لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی به شتر گلویی نیاز ندارد و فقط توسط یک زانویی به لوله افقی و در ادامه به لوله اصلی متصل خواهد شد.

اندازه لوله کشی فاضلاب فرنگی مانند توالت ایرانی سایز 10 , 100 یا 110 میلیمتر میباشد . در توالت فرنگی برای شستشوی کف سرویس وجود یک کفشور ضروری میباشد. علت قرار ندادن شترگلویی در توالت فرنگی وجود سیفون در داخل فرنگی و جمع شدن آب در داخل آن میباشد که توالت فرنگی را نسبت به شتر گلویی بی نیاز میکند. برای تبدیل توالت ایرانی به توالت فرنگی نیز بهتر است لوله کشی فاضلاب ایرانی جمع آوری شده و سیفون ایرانی حذف شود تا دچار مشکلات گرفتگی نشوید.

نحوه اجرای لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب معمولا در یک سیستم لوله کشی بدون فشار صورت میگیرد . اما در برخی ساختمانها به خصوص ساختمانهای بلند مرتبه و برجها لوله کشی فاضلاب به یک مین هول ( منهول ) Main hole و از انجا به چاه منتقل شده و توسط پمپهای لجن کش و کف کش به فاضلاب شهری منتقل شده یا تخلیه میشوند.

در این نوع لوله کشی بایستی لوله کشی تحت فشار اجرا شده و تست شود. لوله کشی فاضلاب با متریال مختلفی اجرا میشود اما رایج ترین لوله اتصالات مورد استفاده در ایران و تهران عبارتند از لوله اتصالات پلیکا PVC یا ,UPVC , پوش فیت Push fit , پلی اتیلن و چدن

لوله کشی با چدن در گذشته بیشتر با چدن انجام میگشته که امروز اجرای آن به دلیل سختی بیشتر محدود به سازه های بزرگ محدود شده است. برای اجرای لوله کشی رسم نقشه و طرح , مشخص کردن محل و تعداد رایزر, سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان و اجرای با دقت و شیب بندی مناسب از اصول کار است.

قیمت لوله کشی فاضلاب

لوله کشی پلیکا از رایج ترین و ارزان قیمت ترین لوله کشی در دستمزد و قیمت اجناس میباشد. البته لوله اتصالات پلیکا و یوپی وی سی هم از رنج قیمتی و کیفیتهای مختلفی برخوردار است. سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان نیز تاثیر متسقیمی در قیمت لوله کشی فاضلاب دارد.

وزن و کیفیت مواد به کار رفته در پلیکا از فاکتورهای تعیین کننده کیفیت و قیمت آن میباشند. لوله کشی پلی اتیلن قیمتی به مراتب بیشتر از پلیکا هم در اجرا و هم قیمت جنس را دارد. تنوع سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان در تولیدات محصولات پلیکا فاضلابی قابل براورده شدن است.

لوله کشی پوش فیت نیز بسته به مارک و برند پوش فیت قیمتهای و کیفیتهای متنوعی دارند. در حال حاضر گران قیمت ترین لوله کشی فاضلاب مربوط به لوله کشی چدن میباشد.

به دلیل سختی اجرا و کار اغلب لوله کش فاضلاب کار ها تمایلی به لوله کشی چدن ندارند. قیمت لوله کشی فاضلاب معمولا به صورت چکی و یا متری در ساختمانهای نوساز و بزرگ میباشد.

تعمیرات لوله کشی فاضلاب

تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمان تهران و آپارتمان به علت نشتی و شکستگی لوله اتصالات , تغییرات , اصلاحات و یا بازسازی لوله کشی آپارتمان و ساختمان صورت میگیرد. البته کم بودن و زیاد بودن سایز لوله فاضلاب ساختمان نیز ممکن است باعث مشکلات زیادی در لوله کشی فاضلاب ساختمان شود.

لوله کشی فاضلاب ساختمان تهران به علت ناپیدا بودن در زمان خرابی ممکن است در اثر خرابی و نشتی موجب آسیب های سنگین به ساختمان شود.

به همین علت در زمان تعمیرات لوله کشی فاضلاب بایستی از درست شدن و عدم نشتی آن مطمین شد.

در جا زدن سوکتها , گرم کردن پلیکا الزاما اتصالات کوچک نری به داخل سوکت ماده رفته تا آب بندی آن به بهترین وجه ممکن انجام شود.

روش باز كردن لوله فاضلاب

گرفتگی لوله کشی فاضلاب ساختمان تهران به غیر از افتادن اشیا از خارج و انسداد به وسیله سیمان و سایر مصالح ساختمانی بیشتر به علت رسوب گرفتن و ته نشین شدن چربیهای مصرفی در آشپزخانه است.

البته علت اصلی این گرفتگی ممکن است, مشکلات سایز لوله کشی فاضلاب ساختمان,  شیب کم و نامناسب لوله کشی باشد. استفاده از تلمبه های دستی برای گرفتگیهای پیش پا افتاده , ریختن لوله بازکنهای قلیایی و اسیدی برای لوله های پلیمری و استفاده از فنر لوله بازکنی میتواند راهگشای این مشکل باشد.

در زمانیکه از فنر و ژنراتور لوله بازکنی استفاده کردید و لوله باز شد سعی کنید پس از بازشدن مقداری لوله بازکن با غلظت متوسط تهیه کرده و داخل لوله بریزید و پس از زمان درج شدهبر روی بسته بندی آب را باز کردن تا رسوبات ته نشین شده کاملا از بین بروند.

همان طور که میدانید در هنگام فنر زدن , فنر هر چقدر هم که قوی باشد به اندازه قطر خود و کمی بیشتر راه اب لوله را باز کرده و پس از مدتی گرفتگی به شکل سابق باز خواهد گشت.

خدمات لوله کشی فاضلاب

جهت مشاوره در رابطه با سایز لوله کشی فاضلابت ساختمان,  اجرا , تعمیرات و تغییرات کلی و جزیی لوله کشی فاضلاب ساختمان تهران شمال تهران , شرق تهران , غرب تهران , مرکز و جنوب تهران با ما تماس بگیرید در در اسرع وقت در خدمت شما باشیم.


3 Comments

لوله کشی روشویی , تعویض و تعمیرات لوازم | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان

سپتامبر 13, 2021 at 12:53 ب.ظ

[…] قطر لوله فاضلاب روشویی در داخل دیوار سایز 63 پلیکا یا 50 و 75 پوش فیت میباشد و […]

تبدیل توالت ایرانی به فرنگی | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان

سپتامبر 26, 2021 at 4:40 ب.ظ

[…] تبدیل توالت فرنگی به ایرانی با نصب شترگلویی و برعکس. لوله کشی فاضلاب و نصب توالت فرنگی در حمام و کلیه اماکن […]

قیمت لوله پلیکا | خدمات تاسیساتی و لوله کشی ساختمان

نوامبر 30, 2021 at 11:58 ق.ظ

[…] نقش پوشش یا لوله کشی هواکش, لوله پلیکا نیمه  قوی برای لوله کشی فاضلاب و لوله فشار قوی در کشاورزی و آبرسانی استفاده میشود. به […]

Leave a Reply

تماس فوری