تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

  • 0

تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

روش تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

روش تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ به دلیل خرابی های شیر و نشتی های احتمالی یا ممانعت استفاده از رادیاتور به وجود می آورد, بسیار مهم است. شاید برخی مواقع خود راسا مجبور به تعویض شیر رادیاتور یا عوض کردن مغزی شیر شوفاژ شوید, اما قبل از انجام هر کاری بهتر است, نگاهی دقیق به این نوشته بیاندازید.

هر رادیاتور شوفاژ دو شیر دارد. یک شیر در قسمت بالای رادیاتور که به شیر رفت مغروف است که یک شیر در قسمت پایین شیر رفت به نام شیر برگشت یا شیر زانوی رادیاتور که هر دو شیر کار قطع کردن جریان سیستم شوفاژ را انجام میدهند. شیر رفت مسیر ورود آب شوفاژ به رادیاتور و شیر برگشت مسیر برگشت به لوله برگشت شوفاژ را کنترل و قطع و وصل میکند. البته معمولا در استفاده از رادیاتورهای شوفاژ برای باز و بسته کردن شوفاز از شیر رفت یا بالا استفاده میکنند و شیر برگشت فقط برای مواقعی مانند جدا کردن رادیاتور از دیوار برای شستشوی رادیاتور و یا تعویض و تعمیر شوفاژ استفاده میشود.

خدمات تاسیساتی ساختمان: 09129750376-22537778 سراسر تهران

روش تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

روش تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ در مواقعی که شیر بالا و پایین دچار نشتی شده و یا عمل نمیکنند, اجتناب ناپذیر است.

تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ شامل چند مرحله است که در ادامه به آنها میپردازیم.

1- قطع کردن جریان آب ورودی آپارمان از شیر ورودی آپارتمان یا موتورخانه

2- تخلیه آب شوفاژی که قرار است, شیر یا مغزی شیر رادیاتور تعویض شود.

 

در اینجا بسته به تعویض شیر رادیاتور یا مغزی شیر رادیاتور مراحل کار فرق میکنند.

تعویض شیر رادیاتور شوفاژ

در صورتی که شیر رادیاتور قدیمی بوده و احتمال میرود که علت نشتی میتواند از فرسودگی کل شیر باشد, به دلیل عدم تفاوت چندان قیمت شیر و مغزی شیر شوفاژ و همچنین عدم تفاوت در سختی کار بهتر است, اقدام به تعویض شیر رادیاتور به صورت کامل بکنیم.

در صورت نشتی شیر رادیاتور پایین به دلیل عدم وجود قطعات شیر پایین یا شیر رفت شما مجبور به تعویض کل شیر رادیاتور هستید. برای تعویض شیر برگشت یا شیر پایین رادیاتور که به شیر زانوی رادیاتوری نیز معروف است, بعد از قطع کردن مسیر و تخلیه آب شوفاژ داخل سطل بایستی از خالی شدن کل رادیاتور مطمین شوید.

برای اطمینان و کاهش فشار احتمالی میتوانید شیر رفت را نیز کاملا ببندید. بعد از جدا کردن شیر از محل اتصال دنباله شیر به رادیاتور, شیر رفت را از لوله کشی جدا کردن و شیر نو را جایگزین شیر قدیمی کنید. شیر برگشت از یک سر به مهره لوله وصل میشود که اتصال آن کاری ساده ای بوده و نیازی به نوار تفلون هم ندارد. از سمت دیگر شیر برگشت رادیاتور به اتصال لوله کشی متصل است. این قسمت شیر داخل دنده سایز 1/2 بوده و به مغزی آهنی , نیپل یا اتصال لوله کشی بوشن مغزی متصل میشود. برای آب بندی کردن این قسمت نیاز به پیچیدن نوار تفلون روی مغزی و سپس سفت کردن شیر رادیاتور روی آن داریم.

بعد از سفت کردن و آب بندی , مهره رادیاتور را نیز متصل کرده و بعد از باز کردن شیر فلکه ها روند آب گیری و آب بندی رادیاتور را تست میکنیم.

تعویض شیر بالای رادیاتور شوفاژ

تعویض شیر بالای رادیاتور شوفاژ نیز درست مانند تعویض شیر رادیاتور برگشت شوفاژ است. با این تفاوت که در این مسیر میتوان امیدوار بود که به دلیل ارتفاع شیر رادیاتور در هنگام تعویض شیر بالای رادیاتور شوفاژ نشتی کمتری رخ دهد. از لحاظ سایز بندی طرفین نیز هیچ تفاوتی بین شیر بالا و پایین وجود ندارد. بسته به برند و مدل شیر ممکن است شکل ظاهری شیر های پایین و بالای رادیاتور نیز تفاوت هایی داشته باشند اما از نظر سایزبندی هیچ فرقی ندارند. برخی از مدل های شیر بالای رادیاتور ترموستاتیک بوده که دمای دلخواه روی آن کنترل میشوند و کمی گران قیمت تر هستند. از نظر سایزبندی تعویض این شیرهای نیز یکسان هستند.

نحوه تعویض مغزی شیر رادیاتور شوفاژ

بعد از قطع جریان و تخلیه آب بایستی مغزی شیر رادیاتور را عوض کرد. تعویض مغزی شیر رادیاتور فقط برای شیر رفت یا بالای رادیاتور امکان پذیر است. برای خرید مغزی بایستی دقت کنید که این مغزی ها قابل نصب روی شیر شما باشد. به دلیل تعدد استفاده از شیرآلات گرما میتوان گفت که تنها مغزی هایی که در بازار عرضه میشوند, مغزی شیر رادیاتور گرما و مدل های دیگر آن مانند گرمافر و گرما اصل هستند. البته این تیپ مغزی ها قابل نصب روی شیر های رادیاتور سامین و برخی برندهای ایرانی دیگر نیز هستند که بایستی امتحان شوند.

نصب برخی از مغزی شیر رادیاتور روی دیگر شیرآلات به دلیل یکسان نبودن گام دنده ها و فرم تراش مغزی و نشیمنگاه شیرهای متفاوت, ممکن است امکان پذیر نباشد.

برای تشخیص شیر گرما و برندهای شبیه آن به حرف G روی تنه شیر دقت کنید.

نحوه تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ

در مورد سایر برندها نیز در صورت در دسترس نبودن مغزی و اجبار به تعویض مغزی میتوان یک شیر رفت همان برند را تهیه کرد و با باز کردن مغزی روی شیر قدیمی نصب کرد.

بعد از تهیه مغزی شیر رادیاتور مناسب و هم مدل توسط یک آچار تخت یا آچار فرانسه مغزی شیر قدیمی را باز کرده و مغزی شیر چدید را میبندیم. جهت باز کردن مغزی شیر خلاف عقربه های ساعت بوده و برای نصب در جهت عقربه های ساعت عمل میکنیم.

قبل از نصب مغزی جدید بهتر است که جرم های موجود در نشیمنگاه مغزی بایستی تمیز شوند. مغزی های شیر رادیاتور فاقد واشر بودن و قطعات داخلی آن برنجی هستند, و دلیل خرابی آنها را میتوان عدم استفاده مداوم از شیرآلات دانست.

در صورت نیاز به تعویض مغزی و شیر رادیاتور شوفاژ با ما تماس بگیرید.


Leave a Reply

تماس فوری