علت گیرپاژ موتور کولر آبی

علت گیرپاژ موتور کولر آبی

Category : سرویس کولر

گیرپاژ موتور کولر

در این مطلب به بررسی علت گیرپاژ موتور کولر و روشهای تعمیر آن میپردازیم . به زبان ساده موتور کولر وسیله ای است که انرژی الکتریکی یا برق را به انرژی مکانیکی دورانی تبدیل میکند . این نوع تبدیل انرژی توسط یک سیم پیچ و بوجود آوردن یک میدان مغناطیسی صورت گرفته و روتور و شفت موتور کولر را میچرخاند .

گیرپاژ موتور کولر یا هر نوع موتور دیگری در معنی لغوی به معنای قفل کردن موتور است , یعنی موتور قصد چرخیدن دارد اما نیروی مانع از چرخیدن آن میشود . در ادامه خواهیم گفت که بسیاری از علل گیرپاژ موتور کولر را  میتوان درحین انجام سرویس کولر آبی رفع نموده یا به حداقل امکان رساند .

گیرپاژ موتور کولر

علت گیرپاژ موتور کولر

علت خرابی و گیرپاژ موتور کولر آبی را به طور خلاصه میتوان در موارد زیر خلاصه کرد :

  • سفت بودن یاتاقان به علت عدم روغن کاری کولر به طور مناسب
  • سختی در چرخش شفت , تسمه , حلزونی و فشار به موتور , داغ شدن و سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی از علت های مهم گیرپاژ موتور کولر آبی است .
  • سفت شدن بوشن و بلبرینگهای موتور یا فولی متصل به موتور کولر نیز باعث قفل شدن و وارد شدن فشار مضاعف به کولر میشود .
  • داغ کردن موتور کولر در اثر علل مختلفی مانند کارکرد مداوم , گرم شدن هوا و محیط کولر آبی .
  • سوختن و از کار افتادن خازن موتور کولر .
  • خرابی در سیم کشی کولر و موتور کولر آبی .
  • از کار افتادن سیم پیچ راه انداز کولر .
  • اتصالی در سیم پیچی کولر به علت پاشش آب روی موتور کولر .
  • نوسانات و قطعی و وصل مکرر برق کولر .
  • ایراد در کلید کولر یا ترمینال داخلی برق کولر آبی .

بسیاری از علتهای فوق را میتوان در هنگام سرویس کولر آبی رفع نموده و از گیرپاژ موتور کولر جلوگیری نمود , اما در عمل نمیتوان جلوی تمامی موارد گیرپاژ موتور کولر را گرفته , چرا که برخی از خرابی و ایرادهای موتور کولر آبی پنهان و نهفته بوده و در ضمن عمر هر وسیله ای یک زمانی به سر میرسد . اما با دقت در سرویس های دوره ای میتوان این اتفاقات را به حداقل رساند .

حقیقت امر این است که معمولا بسیاری از مردم با سرویس و راه اندازی اولیه کولر فکر میکنند که دیگر نبایستی به کولر کاری داشته باشند و در طول فصل  گرما فقط از کولر استفاده میکنند و هیچ نگاهی به کولرها نمی اندازند , اما به نظر میرسد که بازدید ماهانه و به خصوص روغن کاری یاتاقان ها میتواند تا حد زیادی به کاهش گیرپاژ موتور کولر های آبی کمک کند .

در کنار نرم کردن یاتاقان در صورت تعویض موتور کولر , فولی , تسمه , فلکه دقت کنید که رگلاژ موتور کولر به صورت صحیح انجام شده است , چرا که رگلاژ نامناسب باعث فشار آوردن به موتور کولر میشود .

ساختار موتور کولر آبی

موتور‌های کولر آبی از دسته موتورهای  قفسه ای  هستند که به علت استفاده از خازن در برخی کولرهای آبی و یا مقاومت 2 دور راه‌اندازی می‌شوند به موتورهای خازنی هم شهرت دارند.

قدرت کولر و میزان شدت هوا دهی کولر به سایز موتور کولر وابسته است . البته فاصله کانال کشی و تعداد دریچه های کولر نیز تاثیرگذار هستند .

قدرت این نوع موتور بصورت 1/4 , 1/3 ، 1/2 و 3/4 اسب بخار  و یا در بعضی از انواع کولر بالاتر است که متناسب با قدرت و حجم هوا‌دهی کولر انتخاب می شود. در موتور کولر آبی به علت اینکه از روتور سیم‌پیچی بکار گرفته نشده و در اصطلاح دارای کلکتور نیست , صدای نسبتا ملایمی نیز دارد.

همین مساله موجب شده که موتور کولر آبی عمر طولانی‌تری داشته باشد. موتور کولر به این دلیل 2 دور نامیده می‌شود. دور تند  1000 و 1500 در دقیقه دارد و دور کند  1000 دور دقیقه کار میکند .

به طور کلی موتور کولر های دستی یا 2800 از نوع 1/4 اسب بخار هستند . موتور کولرهای 3000 و 3500 معمولا موتور 1/3 اسب بخار , موتور کولر 4500 و 5000 از نوع موتورهای 1/2 اسب و موتور کولرهای 6500 و 7000 دارای 3/4 اسب بخار قدرت دارند .

موتورهای کولر دارای سیم پیچی مس از با کیفیت ترین موتورهای کولر هستند که دوام بسیار بیشتری نسبت به موتورهای کولر سیم پیچ آلومینیوم یا تلفیقی میباشند . برخی از موتورهای کولر دارای خازن هستند و برخی دیگر از سیم پیچ راه انداز برای استارت موتور کولر استفاده میکنند . در صورت خرابی خازن , موتور کولر از کار افتاده و بایستی که خازن موتور کولر تعویض شود .

در صورت از کار افتادن سیم پیچ راه انداز هم موتور کار نکرده و بایستی نسبت به  تعویض آن اقدام شود . البته همه این امور توسط مراکز خدمات سیم پیچی انجام میگردد . بسیاری هم با این ایراد مواجه میشود که دور کند کولر کار نمیکنه که میتوانید با کلیک روی لینک از علل آن آگاه شوید .


Leave a Reply