گیرپاژ موتور کولر
در این مطلب به بررسی علت گیرپاژ موتور کولر و روشهای تعمیر آن میپردازیم. شاید بتوان گفت که در تعمیر کولر آبی مهمترین و اغلب هزینه های اساسی به دلیل از کارافتاد موتور کولر آبی باشد.
به زبان ساده موتور کولر وسیله ای است که انرژی الکتریکی یا برق را به انرژی مکانیکی دورانی تبدیل میکند. این نوع تبدیل انرژی توسط یک سیم پیچ و بوجود آوردن یک میدان مغناطیسی صورت گرفته و روتور و شفت موتور کولر را میچرخاند.
گیرپاژ موتور کولر یا هر نوع موتور دیگری در معنی لغوی به معنای قفل کردن موتور است , یعنی موتور قصد چرخیدن دارد اما نیروی مانع از چرخیدن آن میشود. در ادامه خواهیم گفت که بسیاری از علل گیرپاژ موتور کولر را میتوان درحین انجام سرویس کولر آبی رفع نموده یا به حداقل امکان رساند.
علت گیرپاژ موتور کولر
علت خرابی و گیرپاژ موتور کولر آبی را به طور خلاصه میتوان در موارد زیر خلاصه کرد :
- سفت بودن یاتاقان به علت عدم روغن کاری کولر به طور مناسب
- سختی در چرخش شفت , تسمه , حلزونی و فشار به موتور , داغ شدن و سوختن سیم پیچ موتور کولر آبی از علت های مهم گیرپاژ موتور کولر آبی است .
- سفت شدن بوشن و بلبرینگهای موتور یا فولی متصل به موتور کولر نیز باعث قفل شدن و وارد شدن فشار مضاعف به کولر میشود .
- داغ کردن موتور کولر در اثر علل مختلفی مانند کارکرد مداوم , گرم شدن هوا و محیط کولر آبی .
- سوختن و از کار افتادن خازن موتور کولر .
- خرابی در سیم کشی کولر و موتور کولر آبی .
- از کار افتادن سیم پیچ راه انداز کولر .
- اتصالی در سیم پیچی کولر به علت پاشش آب روی موتور کولر .
- نوسانات و قطعی و وصل مکرر برق کولر .
- ایراد در کلید کولر یا ترمینال داخلی برق کولر آبی .
بسیاری از علتهای فوق را میتوان در هنگام سرویس کولر آبی رفع نموده و از گیرپاژ موتور کولر جلوگیری نمود , اما در عمل نمیتوان جلوی تمامی موارد گیرپاژ موتور کولر را گرفته , چرا که برخی از خرابی و ایرادهای موتور کولر آبی پنهان و نهفته بوده و در ضمن عمر هر وسیله ای یک زمانی به سر میرسد . اما با دقت در سرویس های دوره ای میتوان این اتفاقات را به حداقل رساند.
در صورت نیاز میتوانید با مطالعه نحوه تست موتور کولر آبی از سالم بودن یا خرابی آن اطمینان حاصل کنید.
حقیقت امر این است که معمولا بسیاری از مردم با سرویس و راه اندازی اولیه کولر فکر میکنند که دیگر نبایستی به کولر کاری داشته باشند و در طول فصل گرما فقط از کولر استفاده میکنند و هیچ نگاهی به کولرها نمی اندازند , اما به نظر میرسد که بازدید ماهانه و به خصوص روغن کاری یاتاقان ها میتواند تا حد زیادی به کاهش گیرپاژ موتور کولر های آبی کمک کند.
در کنار نرم کردن یاتاقان در صورت تعویض موتور کولر , فولی , تسمه , فلکه دقت کنید که رگلاژ موتور کولر به صورت صحیح انجام شده است , چرا که رگلاژ نامناسب باعث فشار آوردن به موتور کولر میشود.
ساختار موتور کولر آبی
موتورهای کولر آبی از دسته موتورهای قفسه ای هستند که به علت استفاده از خازن در برخی کولرهای آبی و یا مقاومت 2 دور راهاندازی میشوند به موتورهای خازنی هم شهرت دارند.
قدرت کولر و میزان شدت هوا دهی کولر به سایز موتور کولر وابسته است . البته فاصله کانال کشی و تعداد دریچه های کولر نیز تاثیرگذار هستند .
قدرت این نوع موتور بصورت 1/4 , 1/3 ، 1/2 و 3/4 اسب بخار و یا در بعضی از انواع کولر بالاتر است که متناسب با قدرت و حجم هوادهی کولر انتخاب می شود. در موتور کولر آبی به علت اینکه از روتور سیمپیچی بکار گرفته نشده و در اصطلاح دارای کلکتور نیست , صدای نسبتا ملایمی نیز دارد.
همین مساله موجب شده که موتور کولر آبی عمر طولانیتری داشته باشد. موتور کولر به این دلیل 2 دور نامیده میشود. دور تند 1000 و 1500 در دقیقه دارد و دور کند 1000 دور دقیقه کار میکند .
به طور کلی موتور کولر های دستی یا 2800 از نوع 1/4 اسب بخار هستند . موتور کولرهای 3000 و 3500 معمولا موتور 1/3 اسب بخار , موتور کولر 4500 و 5000 از نوع موتورهای 1/2 اسب و موتور کولرهای 6500 و 7000 دارای 3/4 اسب بخار قدرت دارند .
موتورهای کولر دارای سیم پیچی مس از با کیفیت ترین موتورهای کولر هستند که دوام بسیار بیشتری نسبت به موتورهای کولر سیم پیچ آلومینیوم یا تلفیقی میباشند . برخی از موتورهای کولر دارای خازن هستند و برخی دیگر از سیم پیچ راه انداز برای استارت موتور کولر استفاده میکنند . در صورت خرابی خازن , موتور کولر از کار افتاده و بایستی که خازن موتور کولر تعویض شود .
در صورت از کار افتادن سیم پیچ راه انداز هم موتور کار نکرده و بایستی نسبت به تعویض آن اقدام شود . البته همه این امور توسط مراکز خدمات سیم پیچی انجام میگردد . بسیاری هم با این ایراد مواجه میشود که دور کند کولر کار نمیکنه که میتوانید با کلیک روی لینک از علل آن آگاه شوید .
8 دیدگاه دربارهٔ «علت گیرپاژ موتور کولر آبی»
موتور کولر با دست میچرخه ولی وقتی کولر را روشن میکنیم موتور قفل میکنه البته چند روزی کولر زیادی کار کرد بطوری که دستگیره حمل موتور ذوب شده بود مشکل موتور الان چی هست ؟
سلام . چند علت میتونه داشته باشد , خرابی بوشهای کولر , سوختگی سیم پیچی اصلی یا سیم پیچ راه انداز کولر و یا حتی ایراد در خاذن یا سیم کشی کولر که بایستی تعمیرکار از موتور کولر بازدید کنه و در صورت نیاز دینام کولر باز شده و برای تعمیر به کارگاه سیم پیچی منتقل بشه .
با سلام موتور کولر با دست میچرخه ولی وقتی کولر را روشن میکنیم موتور قفل میکنه البته چند روزی کولر زیادی کار کرد بطوری که دستگیره حمل موتور ذوب شده بود مشکل موتور الان چی هست ؟
دلیل ذوب شدن دستگیره دینام کولر داغ شدن موتور بوده که احتمالا در اثر سوختگی سیم پیچ کولر میباشد . در صورتیکه موتور را تعمیر کردید بایستی یاتاقان و سایر قطعات کولر بازدید کنید که دوباره به دلیل خرابی قطعات مکانیکی کولر به موتور فشار وارد نشده و مجددا دچار سوختگی نشود .
سلام من دینام کولرم پرخاکه زاچی میتونم بشورم یاتمیزکنم بادنمیتونه قشنگ تمیزکنش
سلام اگر با باد تمیز نشه, باید آب فشار آب شسته شده و دو روز زیر آفتاب بمونه تا موتور کولر دچار اتصالی و سوختکی نشود.
باسلام…موتور کولر رو به برق میزنم حرکت میکنه و سریع می ایسته(مثل جامپ کردن)علت چیه… ممنون میشم راهنمایی کنید
احتمالا بوش موتور گیرپاژ کرده و بایستی تعویض بشه, بهتر است که تا تعمیر موتور کولر از آن استفاده نکنید, چون احتمالا باعث سوختن سیم پیچی موتور کولر و هزینه بیشتر تعمیر موتور کولر آبی شود.