کار لوله کشی ساختمان

کار لوله کشی ساختمان

بررسی مزایا و معایب شغل و کار لوله کشی ساختمان

هدف گذاری نه در زندگی , بلکه در انتخاب هر شغلی در آینده شما تاثیرگذار است . لوله کشی ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست . شما میتوانید با برداشتن گامهای صحیح در اجرا و خدمات تاسیسات ساختمان به هر آنچه میخواهید برسید .

هر شغلی دارای مزایا و معایبی است که البته ممکن است , بخاطر شرایط و سلایق افراد مختلف در نظر آنها ویژگیهای یک شغل را به نحوی متفاوت تلقی کنند .

درآمد , علاقه و شرایط فردی و منطقه ای در تعیین مشاغل تاثیر مستقیم دارند . شرایط فردی و منطقه ای از این بابت مهم هستند که ممکن است اجبار مالی و شرایط معیشتی , میتواند زندگی هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد . دوستان و اقوام نیز ممکن است در هدایت افراد و ایجاد علاقه به کارهای مختلف موثر باشند .

مشاغل تاسیساتی و کار لوله کشی ساختمان و صنعتی به طور کلی جزو شغلهای فنی و خدماتی تقسیم بندی شده و فارغ از لول و سطح کاری شخص مورد نظر , در رده کارگر و استادکار ماهر به حساب می آید .

کار لوله کشی ساختمان و تاسیسات حرارتی و برودتی و در برخی موارد تاسیسات الکتریکی رشته های مجزایی هستند که بخاطر وجود اشتراکات بسیار برخی اشخاض به تمامی موارد رفته رفته تسلط پیدا کرده و مهارت نسبی را در بسیاری از موارد پیدا میکنند .

البته در سطوح بالای اجرایی , استادکاران رشته های تاسیسات معمولا بصورت تخصصی به اجرای فیلدهای ویژه به کار میپردازند .

کار لوله کشی ساختمان

انواع مشاغل تاسیساتی و لوله کشی

همانطور که گفته شد , مشاغل تاسیساتی دارای رشته های متنوعی هستند که ممکن است یک فرد به یک زمینه یا چند رشته از آنها تسلط داشته باشد . به غیر از تاسیسات و لوله کشیهای صنعتی کارهای تاسیسات و لوله کشی ساختمانی به شرح زیر هستند :

نصاب و تعمیرکار شیرالات , سرویس کار کولر آبی , تعمیرکار کولر گازی , سرویس کار آبگرمکن گازی , نصب توالت فرنگی و لوازم بهداشتی , لوله کش آب سرد و گرم , لوله کش شوفاژ و پکیج , نصاب رادیاتور و پکیج , لوله کشی آب و فاضلاب , لوله بازکنی و رفع گرفتگی , تشخیص ترکیدگی لوله و نشت یابی ,تخلیه چاه , نصاب و تعمیرکار پمپ آب ساختمان , جوشکار لوله گاز و آتش نشانی , لوله کشی گاز با تاییدیه نظام مهندسی , نصاب هود سینک و گاز رومیزی , تعمیرکار لوازم گازسوز , سرویس کار استخر , لوله کش پوش فیت کار , لوله کش پلی اتیلن کار , لوله کشی تک لایه و پنج لایه , لوله کش گالوانیزه و بسیاری رشته های تخصصی که در این مقال نمیگنجد .

درآمد شغل لوله کشی

درآمد شغل لوله کشی بستگی به مهارت و تخصص فرد دارد . البته این تمام ماجرا نیست , و مشخصا درآمد لوله کشی که برای خود کار میکند و پیمانکار لوله کشی محسوب میشود , از حقوق و دستمزد یک کارگر لوله کشی بیشتر است .

به طور کلی کار تاسیساتی و لوله کشی ساختمان به دو دسته کارهای نوساز و تعمیراتی تقسیم بندی میشوند . البته این بدان معنا نیست که این دودسته با کار دسته دیگر بیگانه باشند , بلکه قلق های کار , زمان بندی , بیکاری  , ابزارالات و حتی نحوه محاسبه دستمزد کار در این دو نوع کار لوله کشی متفاوت هستند .

درآمد شغل لوله کشی نیز در هر دو بخش متفاوت است . به طور کلی اگر پیمانکار لوله کشی ساختمان تقریبا به طور مداوم کار داشته باشد و سوخت و سوز نیز نداشته باشد شاید بتواند ماهانه بین 10 تا 20 میلیون تومان درامد داشته باشد . میزان و نوع پروژه هایی که پیمانکار میگیرد نیز در افزایش یا کاهش  این مبلغ تاثیر مستقیم بگذارد .

اما اگر کسی در این زمینه با کارگری و کار دستمزدی قناعت کند , نهایتا میتواند توقع حقوقی حول و حوش 4 میلیون تومان را داشته باشد .

تعمیرکاران لوله کشی نیز اگر مشتری کافی داشته باشند , با سایت یا فروشگاههای تاسیساتی پرکاری کار کنند , اگر مرتب کار کنند ممکن است بین 6 تا 10 میلیون تومان کسب کنند .

دوره لوله کشی ساختمان

دوره لوله کشی ساختمان بصورت تیوری در مراکز فنی و حرفه ای و آموزشگاههای آزاد وجود داشته که کسب این مدارک برای کار لوله کشی در کانادا , لوله کشی در ترکیه و کشورهای اروپایی و آمریکایی شاید به کار آیند , اما در عمل اخذ این مدارک در ایران فقط به درد رد کردن بیمه کارگری لوله کشها میخورد و کاربرد دیگری ندارد .

کسی که واقعا میخواهد در این حرفه مشغول بکار شود یا باید رشته مهندسی تاسیسات مکانیک را در سطوح لیسانس و فوق لیسانس بخواند و یا همراه با مطالعات آزاد به کار لوله کشی و تاسیساتی ساختمان در حد کارآموز و شاگرد لوله کشی مشغول شده و علاوه بر کسب مهارت و تجربه , راه و روش شغل خود را در این زمینه انتخاب نماید .

 


تماس فوری