قیمت لوله آب ساختمان

قیمت لوله آب ساختمان

قیمت لوله آب ساختمان

آشنایی با قیمت لوله آب ساختمان از آن جهت اهمیت دارد, که شاید مهمترین و پرمصرف ترین نوع لوله کشی در بخش ساختمان باشد. در حال حاضر برندهای مختلفی از لوله های پلیمری و فلزی در بازار برای اجرای لوله کشی آب وجود دارند که برای برآورد قیمت لوله کشی ساختمان,  قیمت لوله آب ساختمان بررسی شده و سپس اقدام به انتخاب و خرید لوله اتصالات مختلف میشود.

در حال حاضر از 7 نوع میتوان برای انواع لوله کشی آب استفاده کرد. لوله تک لایه پلاستیکی , لوله فویل دار یا سه لایه پلی پروپیلن, لوله پنج لایه, لوله تک لایه پس, لوله کشی پلی اتیلن, لوله UPVC و لوله های گالوانیزه از  انواع متریال مورد استفاده برای آبرسانی هستند. هر چند که بسیاری از موارد مذکور کمتر مورد استفاده قرار میگیرند, اما آشنایی و استفاده از همه آنها شاید در برخی موارد هم از لحاظ قیمت لوله آب و هم از لحاظ کارایی مفید باشد.

البته بایستی برای تخمین هزینه دقیق قیمت لوله اتصالات آب به صورت مجموعا محاسبه شده و در برخی موارد محاسبه قیمت لوله آب ساختمان به تنهایی ممکن است شما را در برآورد دقیق گمراه کند. مثلا در لوله کشی پنج لایه قیمت لوله پنج لایه به تنهایی با قیمت لوله تک لایه برابر است, اما از آنجا که قیمت اتصالات پنج لایه بسیار بیشتر از اتصالات تک لایه است, این مساله موجب میشود که در مجموع قیمت لوله آب و شوفاژ پنج لایه بین 40 تا 50 درصد گرانتر تمام شود.

در ادامه به بررسی انواع این لوله ها با برندهای مختلف, موارد کاربرد و قیمت تقریبی آنها میپردازیم.

قیمت لوله آب ساختمان

رنج قیمت لوله آب ساختمان

در این قسمت به ترتیب از ارزان قیمت ترین لوله تا گران قیمت ترین لوله میپردازیم.

لوله اتصالات پلی اتیلن

لوله کشی پلی اتیلن آبرسانی ارزان قیمت ترین نوع لوله کشی برای انتقال آب سرد است. این نوع لوله کشی برای انتقال آب سرد هم از لحاظ هزینه خرید لوله و اتصالات به صرفه بوده و هم از لحاظ اجرایی سهولت داشته و به غیر از لوله کشها هر فرد دست به آچاری میتواند با این لوله ها کار کند. تنها نقطه ضعف این لوله ها این است که کیفیت لازم برای انتقال آب گرم را ندارند. اما برای اماکنی مانند باغ و ویلا و لوله کشی پمپ و استخر بسیاری کاربردی هستند. برند پلی ران, حافظ,پارسیان, پلی رود از مارک های معروف لوله و اتصالات پلی اتیلن آبرسانی هستند, اما در مصارف معمولی نیازی به توجه به مارک وجود نداشته و صرفا استاندارد بودن لوله های پلی اتیلن مهم است.

قیمت لوله های پلی اتیلن در حال حاضر یعنی اوایل سال 1401 سایز 20 میلی متر در حدود متری 5 تا 7 هزار تومان بسته به برند و نوع لوله است. با افزایش سایز و کیفیت و وزن لوله قیمت لوله های پلی اتیلن نیز افزایش پیدا میکند. اتصالات پیچی مناسب برای این لوله نیز بین 10 تا 20 هزار تومان هستند.

لوله تک لایه پلی پروپلین یا لوله سفید

این لوله ها در حال حاضر پرمصرف ترین لوله با بهترین قیمت لوله آب ساختمان هستند. هرچند قیمت این لوله ها نسبت به لوله های پلی اتیلن تا حدودی بالاتر است,اما به دلیل قابلیت استفاده در لوله کشی آب سرد و گرم و حتی لوله کشی شوفاژ میتوان به صرفه ترین نوع لوله اتصالات را در خدمات لوله کشی ساختمان, لوله های سفید دانست. از جمله بهترین مارک لوله سفید میتوان به برندهای آذین لوله سپاهان, یزد بسپار, بیست بسپار و نیک بسپار اشاره کرد. قیمت این لوله ها در این روزها هر متر بین 17 تا 19 هزار تومان در سایز بیست میلیمتر بوده و برای آشنایی با لیست قیمت و دریافت تخفیف با نمایندگی لوله آذین تماس بگیرید. اتصالات این لوله ها نیز در اتصالات تمام پلاستیکی سایز 20 در حدود 5 هزار تومان و اتصالات یک سربرنجی بین 20 تا 30 هزار تومان قیمت دارند. با افزایش هر سایز تقریبا بین 15 تا 20 درصد به قیمت لوله و اتصالات اضافه میشود.

لوله های پنج لایه 

اجرای لوله کشی پنج لایه را میتوان بهترین نوع لوله کشی در یک ساختمان دانست. این نوع لوله کشی به دلیل گران قیمت بودن اتصالات برنجی, نسبت به لوله کشی با لوله سفید حدود 30 تا 40 درصد افزایش هزینه دارد. از لحاظ دستمزد و نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان نیز حدودا 10 درصد اجرت بیشتری دریافت میشود. اما قیمت لوله های پنج لایه با تک لایه تقریبا در یک رنج قیمت قرار دارند. بر خلاف لوله های تک لایه, در لوله های پنج لایه کمترین سایز قطر 16 میلیمتر بوده که تقریبا از لحاظ فنی با لوله 20 تک لایه هم سایز محسوب میشود.

قیمت متر لوله 16 در حال حاضر در حدود 16 تا 19 هزار تومان بوده که البته به برند لوله بستگی دارد. برای خرید از نمایندگی نیوپایپ , سوپرپایپ, بهتراشان, ایزی پایپ, ایزوپایپ و دیگر مارکهای موجود ابتدا, لیست قیمت هر کارخانه ای را دریافت کرده و با یکدیگر مقایسه کنید. اما بر حسب تجربه قیمت نیوپایپ با توجه به کیفیت مناسب آن نسبت به دیگر برندهای معقول تر است. کیفیت برند سوپرپایپ نیز بالاست ,اما قیمت لوله و اتصالات سوپرپایپ که در حدود 20 تا 30 درصد بیشتر از استفاده متدوال آن جلوگیری کرده است.

در کنار پایین بودن نسبی قیمت لوله آب ساختمان با لوله پنج لایه نسبت به لوله های فلزی, میتوان از این لوله ها با خیال راحت برای اجرای سیستم گرمایش از کف و رادیاتور با دمای تا 95 درجه استفاده کرد.

لوله های سه لایه فویل دار

لوله های فویل دار, همان لوله های تک لایه هستند که در هنگام ساخت یک لایه فویل در میان آنها قرار میگیرد,تا در برابر درجه حرارت آب گرم و شوفاژ, مقاومت بیشتری داشته باشند. اما به دلیل عدم چسبندگی لازم در دمای بالا, کیفیت لازم را نداشته و به همین دلیل خیلی مورد استقبال قرار نگرفته اند. اتصالات این لوله های همان اتصالات پلی پرپیلن بوده و کار با آنها مانند لوله کشی ساختمان با لوله سفید است. قیمت لوله آب ساختمان فویل دار در حدود 10 درصد بالاتر از لوله های تک لایه است.

لوله های تک لایه پکس

این لوله ها از لحاظ شکلی مانند لوله های تک لایه بوده و از نظر اتصال شبیه لوله های پنج لایه و کیفیت نسبتا خوبی دارند. اما به دلیل هزینه تقریبا مساوی با لوله کشی پنج لایه, چندان رایج نشده است.

لوله های گالوانیزه

تا حدود 20 سال پیش پرمصرف ترین لوله کشی آب سرد و گرم لوله های گالوانیزه بود. اما با ورود لوله های پلیمری به مرور استفاده از لوله کشی گالوانیزه کمتر شد. قیمت لوله های گالوانیزه در کنار حمل و اجرای سخت آن باعث شد, تا به مرور مجریان و کارفرمایان این نوع لوله های فلزی را کمتر مصرف کنند. اما با این وجود به دلیل ویژگی های خاصی مانند توانایی بالایی انتقال آب و مقاومت بالا, هنوز هم در رایزر های آبرسانی ساختمان های بلندمرتبه تنها گزینه قابل استفاده, لوله کشی گالوانیزه است.

اجرت این نوع لوله کشی تقریبا دو تا سه برابر دستمزد لوله کشی پلیمری و هزینه خرید این لوله ها نیز در برخی موارد سه تا چهار برابر لوله کشی تک لایه است. هرشاخه لوله گالوانیزه 6 متری در حدود 400 هزار تومان قیمت دارد که با احتساب دستمزد تقریبا متری 150 تا 200 هزار تومان در کمترین حالت رقم میخورد.

لوله های UPVC

لوله اتصالات یو پی وی سی بیشتر برای لوله کشی استخر و فاضلاب به کار میرود. اما برای لوله کشی آب سرد نیز قابل استفاده است. اما قیمت بالای این نوع لوله های با کیفیت مانع از کاربرد آن در لوله کشی ساختمان شده است.

برای استعلام به روز قیمت لوله آب ساختمان در انواع مختلف تماس بگیرید.

 

 


Leave a Reply

تماس فوری