هزینه و نحوه اجرای سیستم گرمایش از کف

  • 0

هزینه و نحوه اجرای سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف

اجرای سیستم گرمایش از کف در حال حاضر به عنوان یکی از گزینه های پیشروی گرمایش محیطی و مدرن ترین شیوه گرم کردن ساختمان های مسکونی و اداری محسوب میشود. راندمان بالای انتقال حرارت نسبت به مصرف سوخت و میزان گرمایش بالا و یکپارچه در تمامی نقاط فضای موجود باعث شده است که در صورت اجرای مناسب سیستم گرمایش از کف هیچ نقصی در گرمایش وجود نداشته باشد. از دیگر مزایای سیستم گرمایش از کف میتوان به اشغال نکردن فضای توسط رادیاتور و فن کویل و آلودگی های مربوط به آنها را اشاره کرد.

اجرای سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف چیست

سیستم گرمایش از کف یک روش برای گرم کردن محیطهای مختلف آپارتمان و حتی مورد استفاده در سالن های صنعتی و اماکن ورزشی است. در کیفیت استفاده از گرمایش از کف همین بس که بسیاری از استادیوم های ورزشی از جمله استادیوم آزادی برای کنترل دمای سطح در قسمت تحتانی چمن دارای سیستم گرمایش از کف میباشد.

در این مولدهای گرمایشی نظیر موتورخانه و پکیج با گرم کردن آب مدار گرمایش و انتقال آن به کلکتور گرمایش از کف و از آنجا توزیع در بخش های مختلف کار گرمایش محیط را انجام میدهند. لوله های گرمایش از کف پس از تبادل حرارتی مجددا به کلکتور برگشت و مولد گرمایش برای گرم شدن مجدد باز میگردند.

مراحل اجرای گرمایش از کف

درمراحل گرمایش از کف پس از محاسبات فنی و تعیین محل کلکتور به شرح زیر میباشد.

  1. محاسبات و زون بندی گرمایش از کف محل
  2. زیرسازی و آماده کردن کف محیط
  3. نصب جعبه کلکتور
  4. نصب فوم گرمایش از کف 
  5. خواباندن لوله های گرمایشی در کف
  6. نصب کلکتور و شیرالات کلکتوری
  7. اتصال لوله کشی به کلکتور رفت و برگشت
  8. تست آب بندی گرمایش از کف
  9. پوشاندن لوله های برای جلوگیری از صدمه به لول های گرمایش از کف

تمامی مراحل فوق به ترتیب و با دقت انجامشده و پیش زمینه مرحله بعدی کار میباشند.

لوله کشی گرمایش از کف

عموما لوله کشی گرمایش از کف به صورت کلکتوری انجام میشود. تقسیم بندی یا زون بندی گرمایش از کف یکی از مهمترین قسمتها در شروع اجرای گرمایش از کف میباشد. در یک محیط مسکونی معمولا اتاقها و سالن پذیرایی و به ندرت آشپزخانه, سیستم گرمایش از کف اجرا میشود. به طور معمول هر اتاق یک زون بوده و یک لوله از سر کلکتور رفت به این قسمت آمده و پس از چرخاندن در کف به کلکتور برگشت باز میگردد. اما در سالن های پذیرایی که مساحت بیشتری دارند, ممکن است به 2 یا 3 قسمت تقسیم بندی شود. محاسبات لوله کشی گرمایش از کف بایستی طوری انجام شود که هر قسمت در حدود 90 متر لوله مصرف شده و هر مترمربع در حدود 4 تا 5 متر لوله 16 پنج لایه یا تک لایه پکس اجرا میشود.

طول بیشتر لوله موجب گرم نشدن بخشی از کف محیط میشود. مصرف کمتر این مقدار لوله هم موجب میشود که گرمای بیش از حد کف پای ساکنین را بسوزاند و توزیع مناسب و عادلانه حرارت مختل شود.

نحوه قراردادن لوله ها در گرمایش از کف نیز در کیفیت گرمایش موثر بوده و بنا به دلایل فنی و منطقی به شکل زیر است. همانطور که مشاهده میکنید, لوله رفت با تشکیل یک حلقه دور مسیر چرخیده و در مسیر رفت با حفظ فاضله 30 سانتیمتری با رسیدن به نقطه مرکزی مجددا از بین لوله های رفت تشکیل لوله برگشت را میدهد. اجرای لوله کشی سیستم گرمایش از کف سبب پرت حرارت و توزیع ناعادلانه گرما میشود.

لوله کشی سیستم گرمایش از کف

نکات مهم در اجرای سیستم گرمایش از کف

کف سازی و تراز بودن مناسب در گردش مناسب آب شوفاژ بسیار مهم است. در صورت هموار نبودن کف ممکن است, سکون و سرعت کم آب باعث اختلال در گرم کردن محیط شود.

انتخاب فوم گرمایش از کف هم از نکات مهم است. فوم گرمایش از کف از لحاظ کلی به دو مدت رولی و برش خورده تقسیم بندی میشود. انواع فوم رولی شامل فوم PE معمولی و متالایز و XPE , فوم الاستومری و فوم های برش خورده فوم های ضحیمی هستند که صورت ساده و فوم شانه تخم مرغی در ابعاد مختلف تولید و نصب میشوند. البته در حال حاضر اغلب مجریان گرمایش از کف از فوم رولی آلومینیوم دار یا شانه تخم مرغی  استفاده میکنند.

در استفاده از فوم رولی, بایستی از مش, بست خاردار یا ریل گرمایش از کف استفاده کرد. استفاده از مش و فوم بهترین شیوه بوده و کمی هم هزینه بیشتری دارد. اما راه حل دیگر نصب فوم شانه تخم مرغی است که سرعت بالایی در نصب دارد, اما بعد از نصب ممکن است کف محیط در اثر نشستهای فوم آسیب ببیند.

هزینه گرمایش از کف

مخارج گرمایش از کف شامل اجرت لوله کشی گرمایش از کف و نصب تجیهیزات به علاوه هزینه خرید لوازم گرمایش از کف میباشد. متراژ کار نیز در اجرت و دستمزد لوله کشی موثر است. برای مشاهده قیمت لوازم مورد نیاز گرمایش از کف به این صفحه مراجعه کنید.

معمولا توافق و محاسبه اجرت گرمایش از کف به صورت مترمربعی محاسبه میشود. هزینه گرمایش از کف سال 1400 با مصالح هم در حدود 180 تا 220 هزار تومان است. برند لوله اتصالات و نوع تجهیزات مورد استفاده مانند کلکتور, پمپ و ترموستات نیز میتواند بر روی هزینه نهایی موثر باشد. بر طبق نرخ اتحادیه لوله کشی ساختمان و تاسیسات مکانیکی اجرت لوله کشی گرمایش از کف به ازاری هر متر طول 15 تا 20 هزار تومان و مترمربعی 50 تا 40 هزار تومان میباشد.

معایب گرمایش از کف

با تمام محاسنی گه گرمایش از کف دارد, ممکن است در اثر انسداد در لوله ها خوابیده شده دردسرساز شود و پیشنهاد ما به شما این است که در کنار اجرای سیستم گرمایش از کف برای روز مبادا, چند لوله برای نصب رادیاتور شوفاژ در مواقعی که سیستم گرمایش از کف عمکرد مناسبی نداشت در حالت انتظار قرار دهید. دیگر معایبی که در شایعات گفته میشود مانند ایجاد بیماری های نظیر پوکی استخوان و پوشتی همه بی پایه و اساس بوده و در اروپا و آمریکا نیز موارد استفاده بسیاری دارد.

در صورت نیاز به راه اندازی و اجرای سیستم گرمایش از کف با پایپ سرویس خدمات لوله کشی تاسیسات شبانه روزی تهران تماس بگیرید.


Leave a Reply

تماس فوری