آموزش لوله کشی ساختمان , آب و فاضلاب و شوفاژ

آموزش لوله کشی ساختمان , آب و فاضلاب و شوفاژ

آموزش لوله کشی ساختمان

آموزش لوله کشی , لوله کشی فاضلاب , آب و شوفاژ

یادگیری انواع روش لوله کشی ساختمان  آب , شوفاژ و پلی اتیلن

نصب شیرالات , رادیاتور , پکیج و لوازم بهداشتی تاسیساتی ساختمان

مقدمه ای برای آموزش لوله کشی

لوله کشی ساختمانها برای افزایش آسایش و رفاه ساکنین ساختمان انجام میشود . پس باید لوله کشی طوری اجرا شود که هم استفاده از آن باعث راحتی افراد شود و هم اینکه در صورت خرابی و ترکیدگی راه برای تعمیرات احتمالی فراهم باشد .

لوله کشی در ساختمانهای مسکونی , تجاری و اداری شامل لوله کشی آب , فاضلاب و سیستمهای حرارتی و برودتی مانند لوله کشی شوفاژ و کولر گازی میشود . در بحث نصبیات هم شامل نصب شیرالات بهداشتی ساختمانی , رادیاتور و لوازم بهداشتی و تاسیساتی میشود .

در ادامه به معرفی یکایک این نوع لوله کشیها میپردازیم .

آموزش لوله کشی ساختمان

آموزش لوله کشی آب

در لوله کشی آب هدف رساندن آب بهداشتی تحت یک فشار یکسان به تمام شیرها و سایر مصرف کننده ها مانند پکیج ها , آبگرمکن و موتورخانه ها میباشد .

سایزبندی مناسب و انشعاب گیری متناسب از اصول اولیه لوله کشی آب است . پیش از اجرای لوله کشی , سایز لوله کشی و متریال مورد استفاده برای اجرا بایستی مشخص شده و سپس صورت یا لیست اقلام لوله کشی برای تهیه ارایه میشود .

تا 30 سال پیش لوله کشی اب در داخل ساختمانها فقط با لوله اتصالات فولادی گالوانیزه انجام میشد و با ظهور لوله های پلیمری لوله کشی تک لایه و پنج لایه جای لوله کشی گالوانیزه که با رزوه کردن با حدیده های دستی و برقی انجام میشد را گرفتند .

نکاتی اجرایی لوله کشی آب

در لوله کشی تک لایه روش اتصال لوله ها اتوی لوله کشی است و در لوله های پنج لایه دو روش کوپلی و پرسی برای متصل کردن لوله و اتصالات وجود دارد .

هزینه تمام شده لوله کشی پنج لایه , معمولا از لوله کشی تک لایه بیشتر است . اگر شما قرار به آموزش لوله کشی ساختمان دارید , بهترست همه روشهای لوله کشی را فرا بگیرید .

البته لوله کشی دنده ای خیلی مرسوم نیست و فقط در برخی ساختمانهای بلند مرتبه رایزرهای اصلی آبرسانی را بوسیله لوله های گالوانیزه اجرا میکنند .

آموزش لوله کشی نیوپایپ

آموزش لوله کشی نیوپایپ pdf تخصصی دارد که در بخش بلاگهای سایت قرار داده شده است . اما به منظور آشنایی با لوله کشی نیوپایپ بایستی بدانید که لوله کشی نیوپایپ شامل لوله های پنج لایه و اتصالات برنجی میباشد . نیوپایپ به عنوان یکی از برندهای شاخص در لوله کشی پنج لایه است که قطعا سایر لوله های پنج لایه نیز مانند لوله کشی نیوپایپ اجرا میشود .

در لوله کشی پنج لایه با اتصالات پرسی به یک دستگاه پرسی دستی , هیدرولیکی یا برقی اتوماتیک احتیاج است و قالب یا فکهای سایزهای مورد استفاده که حلقه پرسهای اتصالات بروی لوله پرس شوند .

در لوله کشی کوپلی یا مهره ماسوره ای یک آچار فرانسه یا آچار تخت نیز میتواند ابزار کار ما باشد . اما در هر دو روش کوپلی و پرسی بایستی از ابزاری بنام کونیک کن یا ریمل برای ایجاد پخ و کنیک کردن لبه لوله پنج لایه استفاده نمود .

روش کوپلی برای کسانی که دستگاه اتو لوله کشی و پرسی نداشته و میخواهند خود لوله کشی منزل خود را اجرا و تعمیر نمایند  بسیار مناسب است . البته برای این کار کمی بایستی حوصله داشته و دست به اچار هم باشید .

آموزش لوله کشی فاضلاب

لوله کشی فاضلاب برای هدایت و خارج کردن پسابهای آب مصرفی و دفعی صورت میگیرد و مبنای آن هدایت فاضلاب بوسیله شیب بندی و جاذبه زمین است . طول لوله کشیهای فاضلاب که در کف ساختمانها اجرا میشوند , بخاطر مزاحمت شیب بندی برای افزایش کف سازی و ضمنا شیبی که بایستی در لوله کشی اعمال شود , بایستی به حداقل میزان طولی برسد .

در لوله کشی فاضلاب در حال حاضر از سه نوع لوله اتصالات پلیکا , پوش فیت و پلی اتیلن استفاده میشود که البته هرکدام برندهای مختلفی دارند .

لوله اتصالات پلیکا بوسیله چسب , لوله اتصالات پوش فیت بوسیله ارینگ و لوله اتصالات پلی اتیلن بوسیله اتو لوله کشی به یکدیگر متصل میشوند .

پلیکا , پوش فیت و پلی اتیلن به ترتیب از مصرف بیشتری برخوردار هستند . قیمت و کیفیت لوله کشی پوش از تمامی انواع دیگر نسبتا بیشتر است .

آموزش طراحی لوله کشی فاضلاب

اولین قدم در طراحی لوله کشی فاضلاب , برآورد تعداد و سایز لوله های اصلی یا رایزرهای لوله فاضلاب است . سپس بایستی محل لوله های عمودی فاضلاب را با توجه به چیدمان و دکوراسیون داخلی لوله کشی فاضلاب انتخاب کنیم  . در انتخاب محل قرار گرفتن لوله رایزراصلی بایستی طوری عمل شود که لوله کشی از توالت , آشپزخانه و کفشورها به سمت رایزر یا لوله های اصلی کمترین مسیر طی شده را داشته باشند .

کاهش مسیر لوله های افقی در کف یا زیرسقف باعث میشود که با دادن شیب مناسب به کاهش گرفتگی لوله های فاضلاب در آینده کمک فراوانی شود . البته در حین اجرا ممکن است تغییراتی در جزییات کار و مسیر بوجود آمده که مجری بایستی با در نظر گرفتن جمیع جوانب اقدام به این مساله نماید .

آموزش لوله کشی شوفاژ

اساس لوله کشی شوفاژ , گردش آب شوفاژ در سیکل لوله کشی شوفاژ است . لوله کشی شوفاژ از یک مبدا ( موتورخانه یا پکیج ) آغاز شده و با رساندن گرمای و حرارت به رادیاتور , فن کویل یا سایر پخش کننده های گرمایشی و تبادل حرارت با محیط , بوسیله یک لوله برگشت به سمت مولد حرارتی باز میگرداند .

عدم چرخش آب شوفاژ با سرعت مناسب باعث میشود که عمل گرمایش بخوبی انجام نشده و رادیاتورها سرد شوند .

انشعاب گیری و سایزبندی خوب میتواند بر گردش بهینه آب شوفاژ تاثیر بسیاری زیادی بگذارد .

آموزش لوله کشی کلکتوری

لوله کشی کلکتوری روشی است که در لوله کشی آب و شوفاژ بکار میرود . در این روش یک کلکتور یا توزیع کننده در مبدا کار قرار گرفته انشعابات از آن به سمت مقاصد لوله کشی میشوند . در اصل کلکتور یک چند راهی است که انشعاب هر شیر از این چند راهی گرفته میشود .

در این روش هیچ اتصال و سراهی , مگر در موارد خاصی به غیر از سر و ته لوله بکار نمیرود . مقدار لوله مصرف شده در این روش افزایش پیدا کرده و میزان مصرف اتصال به پایین ترین حد ممکن میرسد .

کنترل هر قسمت لوله کشی آب یا گرمایش از طریق کلکتور انجام می گیرد . در لوله کشی شوفاژ دو کلکتور رفت و برگشت نیاز داریم .

 

 

 


Leave a Reply

تماس فوری